A system design for developing a 'learning community'

학습 커뮤니티'개발을 위한 시스템 디자인

  • Published : 1999.05.01

Abstract

Current technology does not emphasize closer connection through group collaboration, but rather underlines the distances and separations that are visible in today's society. As the interpretation of our territory of life which is still based on the model of the 'physical' of industrial era is no more valid, a different 'sense of belonging' corresponds to this new notion of territory. The main idea is how to make the sense of community to connect actual space with one child from each place. Therefore, the subject of this thesis is to design the system making children from distance to be closer, developing 'learning community' connecting with two classes across the globe. The contents include its studying in respect to the development of a non-geographical 'learning community' based on co-evolution, and to the system design of conceptual models for the community. In conclusion, the physical interface design is suggested to let user develop accurate mental models of the system.

현재 기술은 각 그룹간의 작업을 더욱 가깝게 연결할 뿐 아니라 오늘날 사회에서 보여지는, 먼 거리와 격리된 장소에서의 공동작업을 더욱 강조한다. 산업의 영역인 실체적 모델에 근거를 둔 인간의 영역에 대한 해석이 더 이상 확고하지 않음에 따라 공간에서 존재하는 새로운 커뮤니티의 자극으로 인한, 귀속의식(歸屬意識)은 영역에 대한 새로운 인식에 대응하고 있다. 새로운 미디어와 기술의 사용으로, 한 장소의 어린이가 다른 장소의 어린이들과 어떠한 방법으로 실제 공간을 연결하는 커뮤니티의 감각을 만들어 내는가가 본 논문의 요지이다. 따라서, 본문의 논제는, 지구상의 두 학급을 연결하는 학습을 위한 커뮤니티 개발을 위한 시스템을, 먼 거리의 어린이들로 하여금 좀 더 가까워지도록 디자인하는 것이다. 그 내용은, 상호진화를 위한, 지역에 제한이 없는 학습 커뮤니티 개발과, 그 커뮤니티를 위한 컨셉츄얼 모델의 시스템 디자인에 관한 연구이다. 본 연구의 결론으로써, 사용자가 그 시스템의 정확한 멘탈 모델을 개발할 수 있는 실체적 인터페이스의 디자인이 제시되고 있다.

Keywords