A Study on the Structuralization of Consumer Needs by Analysing Emotional Factors

감성 요소 분석을 통한 소비자 니즈의 구조화에 관한 연구

  • 엄정식 (한국과학기술원 산업디자인학과) ;
  • 김창수 (LG 생활과학 연구원) ;
  • 김명석 (한국과학기술원 산업디자인학과)
  • Published : 1999.02.01

Abstract

As the Production technology Progresses, the necessity to consider consumers needs being complex and diverse in the phase of developing product is being more important. However, existing system of consumers needs being structured with the view of marketing is too abstractive and categorical to apply in the phase of developing product. So, the goal of this study is to establish method that structuralize customer's needs for applying practically in the phase of the product concept development and to suggest guidelines to needs structuralization with emphasis on the view of cognitive science/cognitive psychology. The major findings of this study is summerized as follows. First, to structuralize not only customer's needs category which being used as standard to assort needs in existing way but also practical needs features, it must contain the concept of emotion that is actual product's meaning to customers in its structure, and for this reason, the structuralized needs with emotions can be defined as emotional needs structure. Second, categorization of concept will be divided as essential concept and referential concept centering around symbolic concept, and from this supposition, emotional needs structure can be composed as benefit concept(essential concept), customer needs(referential concept) centering around emotion(symbolic concept).

생산 기술의 발전과 함께, 날로 다양해지고 복잡해져 가는 소비자의 니즈를 제품 개발 과정에서 반영해야 할 필요성이 점차 높아져 가고 있다. 그러나, 마케팅적 관점에 그 기초를 두고 구조화되고 있는 현재의 소비자 니즈 체계는 제품 개발 단계에서 응용하기에는 너무 추상적이고 범주적인 성격을 가진다. 따라서, 본 연구에서는 인지과학/인지심리학 이론을 중심으로 하여, 제품 컨셉 수립 단계에서 실제적으로 응용할 수 있도록 소비자 니즈를 구조화하는 방법론을 수립하고, 니즈 구조화에 대한 가이드라인을 제시하는 것을 목적으로 한다. 본 연구를 통해 규명된 발견 점은 다음과 같다. 첫째, 기존의 분류 기준과 같이 소비자 니즈의 범주뿐 아니라 실제적인 니즈의 속성까지를 구조화하기 위해서는, 소비자에 대한 제품의 실제적 의미에 해당하는 감성 개념을 구조 내에 포함시켜야 한다. 또한, 이와 같은 개념 하에 수립된 니즈 구조를 감성 니즈 구조라고 정의할 수 있다. 둘째, 개념의 범주화는 상징적 개념을 중심으로 한 본질적 개념과 외연적 개념의 결합을 통하여 이루어질 수 있다. 이러한 가설을 바탕으로 하면, 감성 니즈 구조는 가치 컨셉(본질적 개념), 소비자 니즈(외연적 개념)가 감성(상징적 개념)과 결합함으로써 이루어질 수 있다.

Keywords