A Study on Some Examples of Special Effect in Digital Image

디지털 영상 표현에 있어 특수효과 사례에 관한 연구

  • 이은화 (울산대학교 정보통신대학원 정보디자인학과) ;
  • 이규옥 (울산대학교 디자인대학 디자인 학부)
  • Published : 1999.02.01

Abstract

Since the appearance of moving images, the expansion of mass media such as 1V or VCR has made the pace and range of spreading information to people faster and widely popular. Recendy, the development of digital image technique has resulted in solving the problem -great defect- of the display quality of analogue system; special effects by means of computer graphics have risen to a higher quality level; showed the new direction of digital image; and popular wi1h people all c:Ner the world. This paper reestablishes the notion of image up to now, and analyses the technical differences between analogue system and digital system on the basis of the SpecifIC property and skill of digital image editing; it also studies the special effects which can be applied to the image editing software. Moreover, in researdting 1V advertising, the special effects by digital system in use in 1his country today complies with the statistics in their own field. The special effects in 1V advertising is performed at a higher standard by a professional production. Accordingly, with the help of technology of digital moving image, the special effects are expected to continue developing into a level of high quality

동영상의 출현 이래로 전자 영상 미디어의 보급은 정보의 확산 속도와 범위를 고속화, 대중화시키면서 새로운 영상 환경을 구축하고 있다. 최근에는 아날로그가 갖은 화질에 대한 문제점을 해결할 디지털 영상 기술이 발달함에 따라 본 논문은 이와 같이 컴퓨터를 이용한 디지털 영상 환경에 있어, 디지털 편집과 특수효과 사례에 관한 고찰이라는 측면에서 연구를 시작하였다. 본 논문에서는 영상이 오늘날에 이르기까지의 개념을 재정립하고 영상에 있어서 아날로그와 디지털 기술에 대한 차이점을 분석해 보았다. 그리고 디지털 영상 편집에 대한 특성 및 기술을 바탕으로 국내에서 현재 활용되고 있는 디지털 방식을 이용한 특수효과를 TV광고에서 찾아 분야별로 통계를 내고 분석하였다. 그 결과를 보면, 광고에 있어서 특수효과를 사용하지 않고서는 효과적인 정보전달에 많은 제약을 받고 있었다. 손쉽게 효과를 낼 수 있는 2D의 특수효과가 주로 많이 사용되고 있으며, 2D에 비해 노력과 비용이 많이 드는 3D 기법이나 모션컴트를 카메라 등도 여러 방면으로 시도되고 잇었다. 앞으로는 TV 뿐 아니라, VR을 이용한 가상광고나 인터넷을 공간에서의 동영상 광고에 대한 대처도 있어야 할 것이다.

Keywords