A Study on the Conceptual Model of Evaluation of Information System Centered on User Satisfaction

사용자 만족도를 중심으로 한 정보시스템평가의 개념적 모형에 대한 연구

  • 유상진 (계명대학교 경영정보과) ;
  • 이선영 (계명대학교 경영정보과)
  • Published : 1999.09.01

Abstract

Scholars and researcher have carried out many studies attempting to measure the user satisfaction as the performance variable of information system. However, the theoretical investigation has not been clearly conducted due to the differences in concepts, variables, and methods in measurement. Thus, it is important to examine the causes of differences and to suggest to conceptual model. First, an extensive review of the previous studies is presented to identify the concepts, methods, and the limitations. Second, the implications of the literature review are discussed. Third, based on the implications, the conceptual model of evaluation of information system composed of the factors influencing user satisfaction is suggested. This model analyzes the explicit interrelationship between the influencing factors (independent variable) and the measuring factors (dependent variable). The model also assesses the correlation and the relative importance among the independent variables.

정보시스템의 성과변수로서 사용자만족을 측정하고자 하는 연구가 많이 수행되어졌으나 사용자만족의 개념정의, 변수, 측정방법 등의 상이함으로 인해 이론적 검증이 명확하게 이루어지지 않고 있는 실정이다. 본 연구는 측정에서의 차이발생의 원인을 규명하고 개념적 모형을 제시하는 것을 목적으로 수행되어졌다. 연구는 다음과 같이 진행되어졌다. 첫째, 심도 깊은 선행연구 분석을 통해 각 연구의 개념, 측정방법, 한계점을 제시하였다. 둘째, 선행연구에 대한 시사점을 토의하였다. 셋째, 시사점에 토대를 두고 개념적 모형을 제시하였는데, 모형의 특징은 영향요인들을 독립변수로서, 측정요인들을 종속변수로서 명확히 분리하여 각 변수간의 명시적 상관관계를 분석하고, 영향요인들 중 관련성을 갖는 요인을 채택하여 요인들간의 상관관계, 상대적 중요도, 상호작용효과를 분석할 수 있는 데 있다.

Keywords