Information Resource Management (IRM) : Empirical Study in the Service Industry

  • Ha, Tae-Hyun (Department of Computer Education Woosuk University)
  • 발행 : 1999.06.01

초록

이 연구의 목적은 주요한 정보의 원천은 무엇이며, 정보 자원 관리에서 부딪치는 문제점을 파악하여 가능한 해결방안을 제시하는 것이다. 즉, 구체적으로 문자정보, 의사소통 그리고 정보활용기술을 통해 정보를 얻고 관리하는 데 있어 직위가 다른 경우 (책임자, 일반직원, 노조 대의원) 이 다른 원천들의 중요성을 얼마나 잘 알고 또한 인식하고 있으며 이 원천들에 대한 그들의 태도는 어떠한 가를 조사해 보려는 것이다. 연구의 결과 내부 정보 자원이 가장 중요하고 가장 많이 이용되고 있다. 정보 활용기술의 시설에 대해서는 가격은 저렴해지고 있는 반면 그 기능은 매우 향상됨에 따라 그 중요성이 증대되고 있으나, 그 사용은 쉬운 것에 제한 되고있어 경영자는 효율적 사용을 극대화 하기 위해서는 좀더 많은 관심과 철저한 교육 훈련이 있어야 함을 제시하고 있다.

The great flowing of information has brought a necessity for good management to make the best use of it in the highly competitive information age. The aims of this study are to investigate the main information sources - divided into largely three groups : literature sources, communication and information technology facilities,), trying to find problem areas associated with IRM, indicating possible solutions. The result shows that internal information sources were regarded the most important and most frequently used. For the use of foreign materials, the higher the level of position is, the more people use them. With respect to communication methods, internal information sources were thought most important. With the dramatic falling of the price despite enormously increased functions, IT facilities are becoming important sources. However, the study reveals the use of them is quite limited to a few well-known facilities, witch indicates that management should pay attention to more efficient use of them and useful training and education methods.

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