A Study on Developing Education and Training System for Informationalization in Governmental Organization

정부조직의 정보화교육훈련 체계구축에 관한 연구

  • 정해용 (정보통신부 정보통신공무원교육원) ;
  • 김상훈 (광운대학교 경영정보학과)
  • Published : 1999.03.01

Abstract

The effective use of IT(information technology) will increasingly become one of the key determinants for successful informationalization in govermental organization And the ability of the public officials in using IT or operating information system is essential to the effective use of IT. This study focuses on constructing a theoretical base of developing the education and training system for enhancing the IT ability of the public officials. In order to achieve this research goal, first this study suggests four categories of IT education and training for (1) the basic capability of IT use (2) the skills of operating information system (3) the management competence of performing strategic use of IT, (4) the expert skills for specific IT, and then derives concrete items for each category. With respect to these items, we empirically investigate the degree of necessity and the effective way of education and training according to tasks, positions and ability of the public officials. The data analyses are based on questionnaires responded by 300 public officials who attend the education and training programs held by the Training Institute of Ministry of Information and Communication. The results of this study can provide the theoretical basis for constructing the IT education and training system which is applicable to most of Korean organizations. Also they can be used as a practical guideline in developing and promoting specific IT education and training programs.

본 연구는 정부조직의 효과적인 정보화추진에 가장 중요한 요소중 하나인 공무원의 정보기술활용 및 운영능력 (정보화능력)을 증대시키기 위한 정보화 교육훈련체계 수립의 이론적 근거를 제시하는데 초점이 맞추어져 있다. 이를 위해 우선 공무원에게 필요한 정보화교육훈련의 차원을 기본정보능력, 현행시스템운영능력 정보화전략추진 및 정보관리능력, 정보기술전문능력 등 네 차원으로 구분하고 각 차원별로 세부적인 교육훈련항목을 도출하였다. 또한 각 항목들에 대해 교육훈련정도 및 바람직한 교육훈련방식이 담당업무별, 직급별, 정보능력별로 상이함을 실증적으로 규명하고 이러한 결과에 입각한 합리적인 교육훈련내용 및 방법을 설정·제시하였다. 실증분석을 위한 자료조사를 위하여 정보통신부 현업부서 공무원 및 정부 각 부처 정보화 담당공무원들 중 정보통신공무원교육원에 입교한 공무원을 대상으로 담당업무와 직급 등을 고려한 임의표본추출을 행하였으며 이들 표본추출된 공무원들에 대해 직접대면 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 향후 우리나라 제반 조직에서의 정보화교육훈련 체계구축에 있어서 이론적 근거를 제공할 수 있을 것으로 보이며, 실제 정보화 교육훈련 프로그램의 수립에 있어서 가이드라인으로서 활용될 수 있을 것이다.

Keywords