A Study on 3d Reconstruction and Simulated Implantation of Human Femur Using Consecutive CT-Images

연속된 CT-Image를 이용한 고관절 3d 형상의 재구성 및 Simulated Implantation System 구축에 관한 연구

  • 민경준 (성균관대학교 전기전자컴퓨터공학부) ;
  • 김중규 (성균관대학교 전기전자컴퓨터공학부) ;
  • 최재봉 (한국과학기술연구원 의과학센터) ;
  • 최귀원 (한국과학기술연구원 의과학센터)
  • Published : 1999.04.01

Abstract

In this paper, the prototype of SIS(Simulated Implantation System) for human femoral head is introduced. SIS is a software which carries on a virtual femoral head replacement surgery including 3d visualization as well as various numeric analyses between a patient's femur and artificial femur through certain stages of the image processing and of the computer graphics. Also, processes required after acquiring consecutive CT-images and projected image of an artificial femur are discussed, and the corresponding results including prototype of SIS are given.

본 논문에서는 화상 신호처리 및 컴퓨터 그래픽스 요소기술을 이용하여, 컴퓨터 상에서 인공고관절의 시술절차를 적용해 보기 위한 Simulated Implantation System (이하 SIS)을 소개한다 SIS는 일련의 자동화된 절차에 따라, 골반(pelvis)과의 접촉이 이루어지는 대퇴골의 상단부위인 고관절(femoral head)을 대체하는 과정을 3차원적으로 가상 수행할 수 있으며, 환자의 고관절과 인공고관절간의 정합정도를 수치적으로 해석할 수 있는 기능을 궁극적 목표로 하게 된다. 이를 위해 필수적으로 필요한 CT-Image를 이용한 고관절 영상의 3차원 재구성, 그리고 projection image글 이용한 인공고관절의 3차원 표현기법에 대해 논의하고, 각각에 대응되는 결과물들을 분석해봄으로써 현재 의공학 분야에서 절실히 요구되고 있는, 영상신호처리와 컴퓨터그래픽스를 이용한 SIS의 prototype에 대한 모습을 제시해 보고자 한다

Keywords

References

  1. Machine Vision R.Jain;R.Kasturi;B.G. Schunck
  2. IEEE Computer Graphics&Applications Computer Design of Custom Femoral Stem Prostheses John W.Granholm;Douglas D.Robertson;Peter S.Walker;Philip C.Nelson Brigham
  3. IEEE Computer Graphics&Applications Investigation of Medical 3D-Rendering Algorithms U.Tiede(et al.)
  4. IEEE Computer Graphics&Applications Computer Aided Simulation for Bone Surgery L.Caponetti;A.M.Fanelli
  5. Introduction To Computer Graphics James D.Foley;Andries van Dam;Steven K.Feiner;John F.Hughes;Richard L.Philips
  6. Computer Graphics and Geometric Modeling for Engineers V.B.Anand
  7. Hip Biomechanics S.Imura;N.Akamatsu;H.Azuma;K.Sawai;S.Tanaka
  8. Computational Geometry and Computer Graphics in C++ M.J.Lazio
  9. OpenGL Programming Guide M.Woo;J.Neider;T.Davis
  10. OpenGL Super Bible Richard S.Wright Jr.;Michael Sweet