Development of a Ship Calculation Program Based On the Geometric Model

형상모델 기반 선박계산 전산프로그램 개발

  • 박상수 (서울대학교 조선해양공학과 대학원) ;
  • 이규열 (서울대학교 조선해양공학과 및 해양시스템공학연구소)
  • 발행 : 1999.05.01

초록

In this paper, a ship calculation program is developed, which prof[nuts hydrostatics and volume calculation intact and damage stability and hull variation. Hull form and compartment geometry are expressed with NURBS curve wire-frame model. Hydrostatics and volume calculation are performed directly with the intersection method between section geometry and 3D planar surface. Equilibrium ship position is calculated with hydrostatic equilibrium equation which is linearized by 1st order Taylor series expansion sequentially. The developed program shows more accurate results and easy uses than the latter.

본 논문에서는 유체 정역학적 계산, 용적 계산, 비손상 및 손상시 복원성 그리고, 선형 변환을 수행할 수 있는 객체 지향적 선박계산 전산프로그램을 개발하였다. 선박 계산을 위한 선형과 구획 형상을 NURBS(Non-Uniform Rational B-Spline) curve wire-frame model로 표현하고, 선형과 구획 단면 형상을 직접 3차원 평면과의 교차 계산을 통해 유체 정역학적 계산과 용적 계산을 수행하였다. 선박의 3차원 정역학적 평형 상태 방정식을 정식화하고, 순차적으로 선형화하여 힘과 모멘트 평형상태의 자세를 구하였다. 상용 선박 계산 프로그램의 결과와 비교하여, 개발 프로그램을 쉽고, 편리하게 사용할 수 있고, 계산의 정확도가 높음을 확인할 수 있었다.

키워드

참고문헌

  1. 대한조선학회논문집 v.34 no.4 베지에 곡선모델(드 카스텔죠 알고리듬)을 이용한 곡면 통합 모델링 기법 임중현;이규열
  2. SIKOB Reference Manual
  3. WEGEMT Naval Architecture Calculations H. Soding
  4. Seakeeping Lloyd, A.R.J.M.
  5. 대한조선학회 춘계학술대회 논문집 연관성 형상 객체에 기초한 선형설계 전산시스템에 관한 연구 최영복;이규열
  6. Trans. RINA v.92 On the systematic Geometrical Variation of Ship Forms H. Lackenby