A Study on the Prediction of the Maneuverability of Ships at Initial Design Stage, Considering Stern Form

초기설계시 선박의 선미 형상을 고려한 조종성능 추정에 관한 연구

  • 이승건 (부산대학교 공과대학 조선해양공학과) ;
  • 최재영 (부산대학교 대학원 조선해양공학과) ;
  • 서영석 (부산대학교 대학원 조선해양공학과) ;
  • 이우진 (부산대학교 대학원 조선해양공학과)
  • Published : 1999.05.01

Abstract

To predict the maneuverabiliy of a ship, it is most reliable to carry out the model tests for the ship. But, at the initial design stage of ships, scene other methods of predicting the overall maneuverabiliy of ships with confined data, like principal dimensions and propeller and rudder characteristics, are required. In this paper, the authors suggested new formulas for the linear derivatives of the sway force and yaw moment, based on the captive model test carried out by the Japanese researchers. These formulas can account the effects of stern frame line shape and stern profile, when assessing the maneuverability of ships. The usefulness of the formulas are discussed by comparing the simulations with the model tests.

선박의 조종성능을 추정하기 위해서는 모형시험을 수행하는 것이 가장 신뢰성 있는 방법이다. 그러나 선박의 초기설계단계에서 주요목, 프로펠러 그리고 타의 특성들과 같은 한정된 자료로써 선박의 전반적인 조종성능을 추정하기 위한 다른 방법이 필요하다. 이 논문에서 일본의 연구원들에 의해 수행된 구속 모형시험을 이용하여 Sway Force와 Yaw moment의 선형미계수에 대한 새로운 추정식을 제안하였다. 이 방법에 의해 선박의 조종성능을 평가하는 경우, 선미 Frame Line 형상과 선미 Profile의 영향을 고려할 수 있다. 두 척의 모형선을 대상으로 조종운동 Simulation과 자유항주시험을 비교하여, 본 추정법의 유용성을 검토하였다.

Keywords

References

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  2. 대한조선학회 논문집 v.32 no.4 초기설계시 선박의 조종성능추정에 관한 연구 이승건;김수정
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  4. 대한조선학회 논문집 v.35 no.1 초기설계단계에서 선박의 조종성능 추정에 대한 정도 향상 연구 이호영;신상성;염덕준
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