Inception of Tip Vortex Cavitation on Ducted Rotors

덕트 로터의 날개끝 보오텍스 캐비테이션 초기발생특성

  • 김기섭 (선박해양공학연구센터 선박성능연구부) ;
  • 김경열 (선박해양공학연구센터 선박성능연구부) ;
  • 안종우 (선박해양공학연구센터 선박성능연구부) ;
  • 이진태 (선박해양공학연구센터 선박성능연구부) ;
  • 박의동 (국방과학연구소 제2연구개발본부) ;
  • 채한복 (국방과학연구소 제2연구개발본부) ;
  • 이한성 (국방과학연구소 제2연구개발본부)
  • Published : 1999.02.01

Abstract

The influence of the tip clearance upon the cavitation inception were investigated by experiments for ducted rotors having different tip clearances The axial and tangential mean velocities around the ducted rotors were measured using an L.D.V. system to investigate the correlation between tip vertex cavitation inception and hub vortex cavitation. Observation results for tip vortex cavitation and hub vortex cavitation show good agreement in trend with the analysis results of velocity measurement. An optimum tip clearance for ducted rotor was selected to delay the tip vortex cavitation.

덕트 로터 추진장치에서 덕트와 로터 날개끝 사이의 간극변화가 날개끝 보오텍스 캐비테이션 초기발생 특성에 미치는 영향을 실험적으로 연구하였다. 허브 보오텍스 캐비테이션과 날개끝 보오텍스 캐비테이션 초기발생특성의 상관관계를 살펴보기 위해서 추진장치 하류에서 축방향과 원주방향유속을 L.D.V.로 계측하였다. 날개끝 및 허브 보오텍스 캐비테이션 초기발생 관찰결과와 유속분포로부터 해석된 유동변화가 정성적으로 잘 일치하고 있으며, 날개끝 보오텍스 캐비테이션 초기발생 지연을 최대화할 수 있는 최적의 간극량을 도출하였다.

Keywords

References

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