ITS서비스를 위한 Map Datum 및 위치참조체계 모델의 적용 및 평가

Application and Evaluation of ITS Map Datum and Location Referencing System for ITS User Services

  • 최기주 (아주대학교 교통공학전공) ;
  • 이광섭 (아주대학교 교통연구센터 연구원)
  • 발행 : 1999.06.01

초록

지능형 교통체계(Intelligent Transport Systems: 이하 ITS)의 제반서비스는 사용자가 요구하는 다양한 형태의 동적교통정보의 제공가능성이 전제되어야 한다. 이는 많은 데이터 및 정보들이 수집, 가공단계를 거쳐 최종 정보이용자에게 효율적으로 전달되어짐을 의미하며 이를 위해 GIS기반의 공간데이터베이스를 사용하게 된다. 현재 국내외에서 교통관련시스템에서 사용되는 공간데이터베이스는 시스템의 목적에 따라 상이한 설계와 내용을 가지고 있다. 이는 시스템간에 공간상의 위치정보를 공유함에 있어서 시스템에 맞는 적절한 변환과정을 거쳐야만 한다. 특히 실시간으로 정보의 공유가 필요한 경우는 더 큰 문제를 노정하고 있다. 본 연구에서는 ITS서비스에서 사용되는 공간위치정보-동적위치정보, 정적위치정보-를 시스템간에 실시간으로 공유하기 위해 ITS Map Datum (기본이 되는 지형데이터)과 위치참조기법을 개발하고 실제 적용을 위한 한가지의 프로파일을 제안하였다. 또한 제안된 프로파일과 지리정보 소프트웨어를 이용하여 서로 다른 공간데이터베이스상에서도 교통 정보가 제공되어지고 더 나아가 공유되어질 수 있는 가능성을 평가하였다.

Many ITS services require map databases in digital form to meet desired needs. Due to the dynamic nature of ITS and the sheer diversity of applications, the design and development of spatial databases to meet those needs pose a major challenge to both the public and private sectors. This challenge is further complicated by the necessity to transfer locationally referenced information between different kinds of databases and spatial data handling systems so that ITS products will work seamlessly across the region and nation. The Purpose of this paper is to develop the framework-models commonly to reference locations in the various applications and systems-the ITS Map Datum and LRS(Location Referencing System). The ITS Map Datum consists of the around control points which are the prime intersections (nodes) of the nationwide road network In this study, the major points have been determined along wish link-node modeling procedure. LRS, defined as a system for determining the position (location) of an entity relative to other entities or to some external frame of reference, has also been set up using CSOM type method. The method has been implemented using ArcView GIS software over the Kangnam and Seocho districts in the city of Seoul, showing that the implemented LRS scheme can be used successfully elsewhere. With the proper advent of the K.ITS architecture and services, the procedure can be used to improve the data sharing and to inter operate among systems, enhancing the efficiency both in terms of money and time.

키워드

참고문헌

  1. 지능형교통시스템 기본계획 건설교통부
  2. 최종보고서, 종합교통정보DB 및 전자도로지도 개발 v.3 국가ITS사업의 핵심공유기반기술 연구 국토개발연구원
  3. 차량항법용 도로망 수치지도 표준화연구, 최종보고서 자동차부품연구원
  4. 차량항법용 도로망 수치지도 입력사양서, 표준안 판수번호 1.2 자동차부품연구원
  5. Prepared for Federal Highway Administration Office of Safety and Traffic Operations ITS Research Division Recommendations For Location Referencing For Its Needs, Task F: Nationwide Map Database And Location Referencing Systems Project Cecil W.H. Goodwin;David Siegel;Stephen R. Gordon;Demin Xiong
  6. Prepared for Federal Highway Administration Office of Safety and Traffic Operations ITS Research Division Technical Requirements for National Map Databases for its, Task B3 : Nationwide Map Database and Location Referencing System Project Cecil W. H. Goodwin;Stephen R. Gordon
  7. Its Datum Prototype Final Design Report, Task C: Spatial Data Interoperability Protocol For Its Project David Siegel;Cecil W. H. Goodwin;Stephen R. Gordon;Viggen Corporation
  8. Spatial Data Interoperability Protocol For Its Project Location Reference Message Specification Revision B Cecil W.H. Goodwin;Stephen R. Gordon;David Siegel;John W. Lau