Relationship between V/C and Accident Rate for Freeway Facility Sections (focused on Shingal-Ansan Freeway)

고속도로 시설물 구간의 교통혼잡도와 사고율의 관계 분석 (신갈-안산 고속도로를 중심으로)

  • 오철 (한국건설기술연구원 토목연구부) ;
  • 장재남 (한국종합기술개발공사 도로부) ;
  • 장명순 (한양대학교 교통공학과)
  • Published : 1999.06.01

Abstract

The objective of this study is to clarify the relationship between accident rate and V/C for freeway facility. The relationship can be used as a basic reference to predict and prevent traffic accident. The traffic volume and the number of accidents from 1992 to 1997 on Shingal-Ansan Freeway were analyzed in this study to clarify the relationship. Hourly accident rate and V/C were calculated for each facility sections : basic freeway section, tunnel section and toll gate section. The accident rate models consisting of an independent variable of V/C were established by repression analysis and compared with each other. The relationship between accident rates and V/C ratios represented U-shaped pattern for all sections. The result of this study indicates that accident rates are highest in the low hourly V/C range, decrease with increasing V/C ratio, and then increase as the V/C ratio increases. The accident rate of toll gate section is in general higher than that of other sections. Although the accident rate of tunnel section is higher than that of basic freeway section when V/C is above 0.67, there is no significant difference of accident rate between basic freeway and tunnel section when V/C is between 0.5 and 0.8. Basic freeway tunnel and toll gate section have the minimum accident rate when V/C is 0.78, 0.75 and 0.57 respectively.

고속도로 시설물 구간의 교통혼잡도(V/C)와 사고율의 관계를 분석하는 것이 본 연구의 목적이다. 본 연구에서 분석된 사고율과 V/C의 관계는 교통사고의 예측과 예방을 위한 기초 자료로 유용하게 쓰일 수 있을 것으로 판단된다. 본 연구에서는 신갈-안산간 고속도로의 개통시(92년)부터 97년까지의 교통량과 사고 자료를 이용하였으며, 시간당 사고율과 V/C를 계산하여 기본구간, 터널구간, 영업소구간의 V/C와 사고율(AR)을 비교·분석하였다. V/C와 사고율의 관계는 모든 구간에서 "U"형의 곡선 형태를 나타냈다. 분석 결과를 보면 V/C가 낮을 때 사고율이 가장 높았으며 V/C가 증가함에 따라 사고율이 감소하다가 일정수준 이상에서는 다시 사고율이 증가하는 것으로 나타났다. 영업소구간의 사고율이 V/C의 전 범위에 걸쳐 기본구간이나 터널구간보다 높게 나타났다. 터널구간의 경우 기본구간과 비교 시 V/C=0.67을 기준으로 그 이하에서는 기본구간이, 그 이상에서는 터널구간이 기본구간보다 사고율이 높은 것으로 분석되었다. V/C가 0.5∼0.8 구간에서는 기본구간과 터널구간의 사고 율이 큰 차이가 없는 것으로 나타났다. 기본구간 터널구간 영업소구간의 V/C가 각각 0.78, 0.75, 0.57일 때 사고율이 가장 낮은 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 도로정비 기본계획 건설교통부
  2. 고속도로 교통사고 통계 한국도로공사
  3. 고속도로 교통량 조사 한국도로공사
  4. 도로용량편람 건설부
  5. 도로설계요령 한국도로공사
  6. Traffic Quarterly Relationship of Accident rate and Accident Involvements with Hourly Volumes Gwynn, D.W.
  7. Accident Analysis and Prevention v.14 no.1 Relationship Between Road Accident and Hourly Traffic Flow-I and II Ceder, A.;M. Livenh
  8. TRR 1112. TRB, National Research Council Volume-to-Capacity Ratio and Traffic Accident on Interurban Four-Lane Highway in Greece Frantzeskakis, J.M.;D.I.Iordains
  9. Report FHWA-HPR-NM-88-02. FHWA, U.S. DOT Relationship Between V/C Ratios and Accident Rates Hall, J.W.;O.J. Pendleton
  10. TRR 1581, TRB, National Research Council Relationship Between V/C Ratios and Accident Rates Min Zhou;Virginia P. Sisiopiku