Using Disaggregate Behavioral Analyze to Measure the Effects of Telecommuting on Transportation

개별행태분석을 통한 통신업무(Telecommuting)의 교통대체효과 추정

  • 김형철 (경원대학교 도시계획학과) ;
  • 박규영 (교통개발연구원 연구원) ;
  • 김흥준 (서울특별시 도시계획상임기획단 연구위원)
  • Published : 1999.06.01

Abstract

The Purpose of this study is to analyze the impact of telecommuting-the use of telecommunications technology to perform work from remote sites- on the transportation system. It examined the effects of telecommuting on commuter travel. After reviewing case studies of foreign countries and their telecommuting characteristic, two types of survey, RP(Revealed Preference) and SP (Stated Preference), were carried out in order to analyze the impact of telecommuting on traffic. The RP survey examined respondents'attitudes toward information technology and the characteristics of their work. The SP survey asked respondents what conditions would make them want to become a telecommuter. It was found that higher salaries and communication subsidies would induce more people to telecommute. Overall, it was found that if telecommuting were to be executed in Seoul, 49.1% of workers would become telecommuters, which would result in a 14,407 billion won reduction in direct and indirect transport costs per year. This research proves that traffic congestion can be reduced effectively by instituting telecommuting as an option for workers.

본 연구의 목적은 통신업무(Telecommuting)의 교통대체에 대한 직·간접영향을 분석하는 것으로 통근통행을 중심으로 분석하였다. 이를 위하여 우선 국내외의 통신업무 실시사례와 특성을 분석하였다. 다음으로 실증분석을 위해 RP (Revealed Preference)와 SP(Stated Preference)조사를 실시하였다. RP조사는 응답자의 정보기술에 대한 인식과 직업특성, 교통이용특성 등을 조사하였고 SP조사는 어떠한 조건이 응답자로 하여금 통신 업무를 수행하도록 유도할 수 있는지에 대하여 조사하였다. 조사결과 고임금과 통신설비에 대한 보조가 통신업무로의 전환을 효과적으로 유도하는 것으로 나타났다. 서울시에 통신업무를 시행하였을 경우 49.1%의 근로자가 통신업무로 전환될 수 있는 것으로 나타났고, 이로 인한 교통대체효과는 연간 74조 4천억원의 직·간접교통 비용을 절감하는 것으로 분석되었다. 본 연구결과 통신업무는 교통혼잡을 효과적으로 감소시킬 수 있는 대안으로 판별되었다.

Keywords

References

  1. 교통혼잡비용예측 연구 교통개발연구원
  2. 아주대학교논문집 통신발달에 따른 21세기 수원시의 통행패턴변화 예측 최기주;강인숙
  3. 서울시 교통정비기본계획 교통개발연구원
  4. 서울대학교 환경대학원 석사학위논문 개별행태분석을 통한 쇼핑통행 자가용 이용자의 주차선택에 관한 연구 김강수
  5. 경원대학교 석사학위논문 개별행태모형에 의한 통신업무(Telecommuting)의 교통대체예측 연구 김홍준
  6. 대한교통학회지 v.10 no.3 SP DATA에 의한 지방도시의 교통수단선택 요인분석에 관한 연구 금기정;신연식
  7. 경원대학교 석사학위 논문 통신통근(Telecommuting)의 교통개선효과 예측 박규영
  8. 수도권 승용차연료소비 실태분석 및 절감대책 연구 에너지경제연구원
  9. 대한교통학회지 화상회의와 교통체계 이용시 비용분석에 관한 연구 원제무;손기복
  10. 대한국토 · 도시계획학회지 통신부문의 수요측정과 구조변화와 분석 오병호;이상호
  11. 교통정보 자가용 승용차 운행제한에 따른 효과분석 김수철;김황배
  12. Can Telecommunications Help Solve America's Transportation Problems? Ashok B. Boghani;Eric w. Klmble;Ethan E. Spencer
  13. STATED PREFERENCE TECHNIQUES David Permain;John Swanson
  14. Transpn. Res. -A. v.22A no.3 FORECASTING TELECOMMUNICATIONS-TRAVEL INTERACTIONS: THE TRANS PORTATION MANAGER'S PERSPECTIVE Ilan Salomon;Joseph L. Schofer
  15. Transpn. Res. -A. v.22A no.3 AN EMPIRICAL EVALUATION OF THE TRAVEL IMPACTS OF TELECONFER-ENCING Patricia Lyon Moktharian
  16. Transpn. Res. -A. v.22A no.4 A FRAME-WORK FOR STUDYING TELESHOPPING VERSUS STORE SHOPPING Ilan salomon;Frank Koppelman
  17. TRANSPORTATION RESEARCH RECORD Employee Attitudes and stated Pregerence Toward Telecommuting: An /Exploratory Analysis Hani S. Mahmassani;Jun-Ru Yen;Robert Herman;Mark A. Sullivan
  18. TRANSPORTATION RESEARCH RECORD Stated Preference Approach Modelling the Adoption of telecommuting Adriana Bernardino;Moshe Ben-Akiva;Ilan Salomon
  19. Transpn. Res. A. v.22A no.4 Traffic Reduction by Telecommuting: A Seatus Review and Selected Biblography Nilles, Jack M.
  20. Transportation Is telecommuting cheaper than travel ? An examination costs in a business setting Salomon, I.;Schneiderm H. N.
  21. Special Libraries, Winter Teleworking in the Netherlands Hamer, R.;Eric Kroes;Harry Van Oostroom