Development of Vehicle Classification Algorithm Using Magnetometer Detector

자석검지기를 이용한 차종인식 알고리즘개발

  • 김수희 (아주대학교 교통연구센터 연구원) ;
  • 오영태 (아주대학교 환경도시공학부) ;
  • 조형기 (아주대학교 교통연구센터 수석연구원) ;
  • 이철기 (아주대학교 교통연구센터 수석연구원)
  • Published : 1999.10.01

Abstract

The Purpose of this thesis is to develop a vehicle classification algorithm using single Magnetometer detector during presence time of vehicle detection and is to examine a held application from field test. We collected data using Magnetometer detector on freeway and used digital data to change voltage values according to magnetic flux density in analysis. We collected these datum during the presence time and then obtained characteristics from wave form in these datum. Based on these characteristics, We used the following three methods for this a1gorithm :1. Template Matching Method,2. Neural Network Method using Back-propagation Algorithm 3. Complex Method using changed slope points and mixing method 1, 2. Of course, Before processing of over three methods, These data were processed normalizing by 20, 40 of size in only X axis and moving average by 0, 3, 4, 5 of size. Vehicle classification were Processed in three steps ; 2, 3, 5 types classification. In 2 types vehicle classification, recognition rate is 83% by template matching method.

본 논문의 목적은 최근에 개발 중에 있는 단일 자석검지기를 이용한 차종인식 알고리즘을 개발하고, 현장실험을 통한 현장 적용성을 검토하는 것이다. 고속도로에 설치되어 이는 자석검지기를 이용하여 자료를 수집하며 분석에 이용되는 자료는 개별차량에 대하여 자속밀도의 변화에 따른 전압 값을 Digital Data값으로 변환한 수치를 사용하였다. 그 수치를 토대로 각 차량의 점유시간을 파악하여 각 차량의 점유시간동안 파형의 특징을 추출하여 각 특징들을 기초로 하여 각 차량이 나타내는 고유의 파형을 식별하는 Template Matching 방법과 신경망기법, 그리고 이들을 상호 보완한 복합기법을 사용하였다. 검지차량에 따른 다양한 점유시간을 일정크기로 수평성분 정규화하고 이에 따른 자속속밀도의 변화에 의한 전압 값을 차종별로 샘플을 취하여 이동평균방법으로 처리를 한 후 위의 세 가지 기법을 사용하여 검지차량의 파형과 기준 파형을 비교하여 차종을 인식하는 방법으로 알고리즘을 개발하였다. 차종의 분류는 3가지 단계로 하였는데 2종분류, 3종분류, 5종분류로 접근하였다. 그리고 각각의 분류에 따라 정규화 크기 및 이동평균간격을 달리하여 적용하여 보았고 2종분류에서 인식율이 82%수준이다.

Keywords

References

  1. TRAFFIC DETECTOR HANDBOOK(Second Edition) ITE
  2. 도로교통량 조사체계 및 장비에 관한 연구 국토개발연구원
  3. 고속도로교통관리시스템(FTMS)을 위한 MCD평가실험 한국도로공사
  4. 數理統計學 허문열
  5. ITS와 첨단정보기술 최종욱(외 3명)
  6. 아주대학교 공학석사학위 논문 단일루프검지기를 이용한 차종분류 알고리즘 개발 조한선
  7. 아주대학교 공학박사학위 논문 신경망을 이용한 루프-기반 실시간 차종 인식모형 개바 조형기
  8. 신경망이론과 응용(1) 김대수
  9. 시계열분석과 예측 김연형
  10. 신경망과 컴퓨터 김현숙;김소윤