The Development and the Application of Product Design Database for Product Opportunity Analysis

제품기회탐색을 위한 제품디자인 데이터베이스 구축과 이의 활용

  • 박정순 (울산대학교 디자인대학 정보디자인학과) ;
  • 이건표 (한국과학기술원 산업디자인학과)
  • Published : 1999.11.01

Abstract

Product opportunity analysis in product planning is to analyze the feasibility for success over the detail product concept, and to grasp the new possible market based on exploring the trends of market and product itself. Therefore, the correct analysis and insight with various data of product and market is needed for product opportunity analysis. As product environment changes rapidly, it is especially important to collect more plentiful informations, and to put these information to practical use pertinently. It is consequently indispensible to clarify the types of information to be needed and to construct product database. However, there has no meaning to gather simple information which is lying here and there. Product database has to be systematically organized and each product information is to be transformed into contextual one. This study clarifies a conceptual framework of product design database based on product attributes and develops prototype of product database for product planning. Case study of camera is exemplified for analyzing the product trends and exploring product opportunity with developed product database.

제품계획에서 제품기획탐색은 세부적인 제품컨셉에 우선하여 제품으로서의 기능성을 분석하는 것으로, 제품환경변화의 분석에 따라 제품의 기회를 발견하여 생산자의 모든 자원과 비교함으로서 새로운 시장을 파악하는 것이다. 따라서 제품기회탐색에는 시장이나 제품에 대한 다양한 데이터와 이를 바탕으로 한 정확한 분석과 직관련이 요구된다. 특히 시장에서 제품을 둘러싼 제반환경의 급격한 변화에 의해 보다 적절하고 다양한 제품정보의 획득과 활용의 중요성이 부각되고 있다. 이러한 상황을 배경으로 할 때 가장 시급하고도 중요한 것은 필요한 제품정보의 유형을 밝히고, 이에 따라 데이터베이스를 구축하는 일이며, 단순히 데이터만을 모아놓는 것이 아니라 문맥정보로의 변환을 위해 체계적인 시스템화가 이루어져야 한다. 이에 본 연구에서는 제품속성을 기준으로 제품디자인 데이터 베이스의 개념적 구조를 밝혔으며 이에 따라 프로토타입을 작성하였다. 또 개발된 프로토타입을 이용하여 데이터를 탐색하고 분석하여 구체적인 제품기회를 얻기 위해 제품경향을 파악하는 일련의 과정을 소형카메라를 사례로 하여 제시하였다.

Keywords