판매촉진을 위한 광고커뮤니케이션 전략에 관한 연구 - 신제품 J.K 샴푸를 중심으로 -

A Study of the Sales Promotion Strategy for AD Communication - centering Around 'J.K Sampoo' -

  • 권재경 (단국대, 계원예술조형대 강사, 문경대 겸임교수)
  • 발행 : 1999.11.01

초록

기업이 경쟁우위 확보를 위해서는 경쟁사와 철저하게 구분되는 제품의 차별화 전략이 일반적으로 통용되고 있으며, 차별화 전략의 근본은 우수한 품질의 제품이다. 그러나 제품의 성숙기에 접어 들면서 모든 제품의 품질은 비슷한 수준에 이르게 되고 결국 차별화 전략은 제품의 기능적인 측면이 아닌 가치나 이미지 측면에서 이루어진다. 단순한 광고나 반짝이는 아이디어만으로는 브랜드의 이미지나 가치를 창출하기 어려운 변화의 시대,전환의 시기에 무엇보다 시급하게 요청되는 것은 바로 마케팅을 통한 광고 커뮤니케이션 전략이다. 다매체 다채널시대의 소비자는 너무나 많은 정보에 노출되며, 그많은 정보를 하나하나 개별적으로 수용할 수도 없다. 따라서 과거의 전통적인 대중매체 한가지만으로 소비자를 설득하기는 쉽지가 않다 즉 하나의 화살로 과녁을 쓰러뜨리던 시대는 이미 가버린 셈이다. 그래서 대중매체 광고를 중심으로 세일즈프로모션, 인쇄물 등 모든 촉진도구를 통합하여 운영하는 전략으로 힘을 모으는것이 필수적이다. 이들 광고매체를 전략적으로 통합하여 시너지 효과를 얻어서 기업이 목표를 달성하기 위하여 일련의 광고활동을 체계적으로 게획,조사,수립,집행, 가하는 전랙이 바로 커뮤니케이션 전략이다.본 논문은 세일즈 프로모션을 위한 선진 J.K 광고커뮤니케이션 전략 사례를 통하여 광고커뮤니케이션 전략의 중요성을 인식시키고 보다 효율적인 광고커뮤니케이션 전략의 방향과 가능성을 제시하고자 한다.하고자 한다.

A AD communication strategy is a inregrated strategy of business group for the purpose of attaining certain goals with a series of activities, which are systematically planned, investigated, fomulated,performed, and evaluated. The ad communication strategy should be established on the result of researching and analyzing the conditions of a company. And it can has to be commonly applied to every strategy to heighten the mutual effect. The purpose of the thesis is to suggest direction of an effective ad communication strategy and to recognize the importance of prantical example of ADcommunication strategy. The object of this thesis is the general aspect of strategy than specific aspect. The first chapter explains in general terms the purpose of this study and communication strategy. The second chapter explains the analysis of the market for seasoning products. A thorough investigation has performed to determin the entire market enviornment. The third chapter suggests the communlcayion strategy based on the market analysis of the seasioning product. Which can be applicable to any other products. The fourth chapter explains the results of this study and evaluates the K.J Sampoo ad communication strategy and given for the future.

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