Development of Structural Analysis System of Bow Flare Structure(2) - Prediction of Wave Impact Load Area -

선수 구조부 구조해석 시스템 개발(2) - 파랑충격하중 면적의 추정 -

  • 이상갑 (한국해양대학교 조선해양공학부) ;
  • 박종우 ((주)대우중공업 선체설계기술팀)
  • Published : 1999.11.01

Abstract

Empirical design is still used to avoid a structural damage because impact phenomenon and structural behaviour due to wave impact load can not examined accurately. The damage due to wave impact load is largely affected by impact pressure impulse and impact load area. The objective of this study is, as the second step, to develop an efficient scantling program of bow flare structure, and to predict its impact load area by comparing maximum dented deformations at center of idealized panel structure model of bow flare structure of 300k DWT VLCC using LS/DYNA3D code, which will be used for its verification of dynamic structural analysis, as the next step. Through this study, the impact load area was estimated as $1.5s{\times}1.5s$ stiffener space(s) in the case of panel with stiffeners and as $2.5s{\times}2.5s$, with stringers, under impact pressure curve with peak height 6.5MPa, tail height 1.0MPa, and duration time 5.0msec.

선수 구조부의 파랑충격현상은 대단히 복잡한 현상을 나타내고 있고 정확하게 규명하기 어렵기 때문에 아직 경험적인 설계에 의존하고 있다. 파랑충격하중에 의한 선수 구조부의 손상은 주로 충격압력역적과 파랑충격하중의 면적에 의하여 크게 영향을 받는다. 본 연구에서는 두 번째 단계로서 파랑충격하중에 대한 선수 구조부 강도의 추정을 위하여 효율적인 부재치수의 결정 프로그램을 개발하고, 파랑충격하중의 면적을 추정하고자 한다. 동적 비선형 범용 프로그램 LS/DYNA3D를 이용하여 DWT 300,000급 VLCC의 선수 구조부를 이상화된 패널구조 모델의 중앙부에서의 최대 손상변형을 비교하여 추정하고자 한다. 이것은 다음 단계의 선수 구조부의 동적 구조해석의 검증에 사용될 것이다. 본 연구에서는 극치 6.5MPa, 후부높이 1.0MPa, 그리고 지속시간 5.0msec인 파랑충격압력 곡선 하에서, 강성이 작은 보강재로 보강된 경우 파랑충격하중의 면적은 $1.5s{\times}1.5s$ 보강재 간격(s), 강성이 큰 스트링거로 보강된 경우는 $2.5s{\times}2.5s$로 추정하였다.

Keywords

References

  1. LS/DYNA3D User's Manual(Version 9.40) Livermore Software Technology Corp.
  2. 대한조선학회논문집 v.36 no.4 선수 구조부 구조해석 시스템 개발(1) - 파랑충격하중 특성의 추정 이상갑;김만수
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  5. Rules for Classification of Steel Ship Det Norske Veritas
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