전동차용 전원장치의 출력전압 제어 안정성 향상

Stability Improvement of Output Voltage Control on the Power Supply for Railways

  • 서광덕 (현대중공업(주) 기전연구소 책임연구원)
  • 발행 : 1999.11.01

초록

본 논문은 전동차량용 전원장치의 출력전압 제어 안정성을 향상시키기 위한 연구이다. 입력전압 변동 및 부하 변동 등 과도상태시 출력 정전압 제어를 수행할 경우, L-C 필터부에서 공진이 발생함으로써 출력전압이 흔들리고 시스템이 불안해진다. 본 논문에서, 출력전압제어의 안정성을 확보하기 위해 주필터부에 공진을 억제하는 댐핑회로를 새롭게 제안하고, 이에 적합한 제어방법을 소개한다. 제안한 댐핑회로는 R-L로서 소형이고 간단히 구성된다. 제어기에는 과도상태분의 궤환제어와 대역저지필터를 적용한다. 또한 전력회로는 3레벨 PWM방식을 적용하였다. 이로서 과도상태에서 출력전압의 흔들림없이 변동폭을 10[%]이하로 제어할 수 있었으며, 정상상태의 출력 전압 왜형율도 3[%]이하로 감소시켰다.

Ths paper describes on the stability improvement of output voltage control on the power suwJy for railway. On the transient states such as input voltage sudden change, the inpJt and output voltage beccxre unstable by L-C resonance occurred due to constant output voltage control. In this paper, the new clamping circuit for system stability is proposed, and control method using band attenuated filter and feed-forward terms is introduced. The propoesd damping circuit is composed with sma1l size R-L. Also, the 3 level PWM method is adopted to decrease distortion of output voltage. The output voltage is controlledl with variation under 10% without oscillation at transient states and have total hanmnic distortion under 3%.der 3%.

키워드

참고문헌

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  2. 기술현대지 v.14 no.3 차량용 보조전원장치의 최신 기술 동향 정기찬;이현원;김두식;김남해
  3. Proceedings of IECON'91 v.1 DSP Based Space Vector PWM for Three-Level With DC-Link Voltage Balancing Hyo L. Liu;Nam S. Choi;Gyu H. Cho
  4. PESC'88 RECORD v.2 A Novel Approach to The Generation and Optimization of Three-Level PWM Wave Forms B. Velaet's;P.Marthys;E.Tatakis