초록
본 연구는 의복디자인에 있어 색채적용에 도움이 되는 자료를 얻고자 1차색의 지각범위에 대하여 여대생 29명을 대상으로 실험을 하였다. 실험기간은 1998년 7월∼10월이다. 그 결과는 다음과 같다. 1) 30[%] 이상의 피험자가 지각한 지각범위 형태는 빨강에 대해서는 표준색 5R 4/14를 중심으로 5R 4/12, 5R 4/10, 5R 5/14로 명도축보다 채도축의 범위가 더 넓다. 노랑의 지각범위 형태는 표준색 5Y 8/14를 중심으로 채도축의 범위가 더 넓다. 파랑의 지각범위 형태는 표준색 5B 4/10을 중심으로 명도 축의 범위가 넓다. 2) 색도도에서 보면 1명 이상의 지각범위는 빨강은 전체 범위의 3/4에 걸쳐 넓게 분포하며, x축 선상으로 쭉 뻗어 있다. 노랑은 전체의 약 1/2에 걸쳐 분포하고 있으며, 전체가 연결되어 있지 않고 소수가 분리된 형태를 가진다. 파랑은 전체의 약 2/3에 걸쳐 분포하고 있으며, 그 선 상으로 늘어진 모든 색표가 포함되어 있다. 결론적으로 빨강의 지각범위는 상당히 넓게 분포되어 있으며, 피험자간의 공통성은 비교적 높으며, 노랑의 지각범위는 중간정도의 범위에 분포되어 있으며 피험자간의 공통성은 낮다. 또한 파랑의 지가범위는 약간 넓은 범위에 분포되어 있으며 피험자간의 공통성은 높다고 말할 수 있다.
The purpose of this study was to suggest the c1ata which were useful to apply the color for clothes resign 29 female university students were se10cted in this experirrental study for the perception scope of primroy color from July to Dec. in 1998. The results of this study are as the following : 1) The perception scope of red perceived by more than 30% of the subjects was wider in Chroma-axis than in Value-axis, including 5R 4/12, 5R 4/10 and 5R 5/14 in standard color 5R standard color 5R 4/14. The perception scope of yellow was wider in Chroma-axis in standard color 5Y 8/14. And the perception scope of blue was wider in Value-axis in standard color 5B 4/10. 2) In chromaticity diagram, the perception scope of red perceived by one subjoct and over was large, covering three-quarters and being extended in X -axis. The perception scope of yellow was awuximately a half, without being linked together. A few of it were separated. And the perception scope of blue was about two-thirds, including all color chips in the line. In conclusion, the perception scope of red was comprehensively broad and there aweared relatively strong corrnron feature between the subjects. The perception scq;e of yellow was awuximate1y a half and there was little cormnon feature between the subjects. And the perception sccpe of blue was sorrewhat wide and the sUbiects expressed strong cornrmn feature. feature.