Abstract
데이타마이닝 분야에서는 대용량의 트랜잭션 데이타베이스와 같은 하나의 데이타베이스로부터 연관 규칙을 찾는 연구가 많이 수행되어왔다. 그러나, 창고형 할인매장이나 백화점 같이 고객 카드를 이용하는 판매점의 등장으로, 단지 트랜잭션에 대한 분석 뿐만이 아니라, 트랜잭션과 고객과의 관계에 대한 분석 또한 요구되고 있다. 즉, 두 개의 데이타베이스로부터 연관 규칙을 찾는 연구가 필요하다. 이 논문에서는 두 데이타베이스 사이에 링크를 생성하여 연관 항목집합을 찾는 알고리즘을 제안한다. 실험 결과, 링크를 이용한 알고리즘은 고객 데이타베이스가 메모리에 거주가능한 크기라면 시간에 따른 분석에 유용함을 보여주었다.Abstract There have been a lot of researches of mining association rules from one database such as transaction database until now. But as the large discount store using customer card emerges, the analysis is not only required about transactions, but also about the relation between transactions and customer data. That is, it is required to search association rules from two databases. This paper proposes an efficient algorithm constructing links from one database to the other. Our experiments show the algorithm using link is useful for temporal analysis of memory-resident customer database.