Abstract
In this paper the new channel allocation method which is important in designing mobile radio system, is proposed. If the channel is allocated by time-frequency-code sliced and using DAMA scheduler, the blocking probability is lower than TA channel allocation method. With traffic load $\rho$=0.8 and 2% of blocking probability, TFS method can allocate 36 slices compared to 11 slices in TA method. At traffic load $\rho$=0.9 and 1% of blocking probability, the maximum available slices are 13 in TA method, but in TFS method 40 slices are allocated to user, so TFS method is better frequency availability by 3.75 times than TA method. TFS method could be suitable for system planning to multirate communication users.
본 논문에서는 이동 무선 시스템 설계시 중요한 채널 할당에 대한 TFS(Time-Frequency Slice)할당 방법 을 제시하였다. 시간-주파수-코드영역을 슬라이스화 하고 요구할당 다중접속(DAMA) 스케줄러를 이용하여 채널을 할당하는 경우 TA (Traditional Assignment) 방식에 비해서 호 차단 확률을 낮추게 된다. 통화량 부 하 $\rho$=0.8이고 요구되는 호 차단 확률이 2%일 때 TA (Traditional Assignment)방식에서는 사용자들에게 11 개의 슬라이스를 할당할 수 있지만. TFS방식에서는 36개의 슬라이스를 할당할 수 있다. 통화량 부하 $\rho$=0.9 일 때 TA방식에서 1%의 호 차단 확률을 기준으로 13개 이상의 슬라이스를 할당할 수 없지만, TFS(TimeF Frequency-Code sliced)방식에서는 40개의 슬라이스를 할당함으로써 TA방식보다 3.07배 향상되었다. 이러한 T TFS방식은 다중속도 사용자들이 많은 시스템구현에 적합한 방법이다.