The Effect of Environmental concern on environmentally Responsible Apparel Purchasing Behavior

환경보호관심도가 환경보호적 의복구매행동에 미치는 영향

  • 서은연 (대구효성가톨릭대학 의류학과) ;
  • 유태순 (대구효성가톨릭대학 의류학과)
  • Published : 1999.11.01

Abstract

The purpose of this study is to examine consumers environmental concern environmentally responsible behavior relationship between environmental apparel product knowledge and environmentally responsible apparel purchasing behavior and demographical features which have an influence on those above NEP scale was used to measure environmental concern GERB scale to measure environmentally responsible behavior ERAB scale to measure environmentally responsible apparel purchasing behavior and EAPK scale to measure environmentally reponsible knowldge. 1. Enviromentally reponsible apparel purchasing behavior is done more by thirties of over forties than by twenties. 2. Single women are more interested in environmental concern than married women are while environmentally responsible behavior and environmentally responsible apparel purchasing behavior are practiced more by married women than by single women. 3. As well-educated people have more knowledge about environmental concern. On the contrary as poorly-educated people preactive more knowledge about environmental responsible apparel purchasing behavior. 4. The group higher interest in environmentally have more environmentally responsible knowledge than those having lower interest. 5. There is no significant difference in environmentally responsible apparel purchasing behavior according to environmental apparel product knowledge. 6. The group having higher interest in environmentally responsible behavior practice more environmentally responsible apparel purchasing behavior than those having lower interest.

Keywords

References

  1. 한국가정관리학회지 v.9 no.2 환경문제에 대한 소비자의 의식과 행동에 관한 연구-광주시 여대생을 중심으로- 고채영
  2. 의류산업 v.7 EU,베드린넨 및 T-셔츠 ECO라벨 부여기준채택 김두철
  3. 소비자의 환경의식에 따른 의복구매행동 연구 김용덕
  4. 의류산업 섬유환경마크제도(Eco-Labelling in Textiles and Clothing) 김태구
  5. 대한가정학회지 v.36 no.5 의복처분 행동에 관한 연구-환경보전적 태도,행동,정보접촉 및 인구통계학적 특성과의 관련성을 중심으로- 박광희
  6. 대한가정학회지 v.33 no.4 환경의식적 소비자 행동에 관한 연구 박운아
  7. 한국가정관리학회지 v.9 no.2 환경문제에 관한 소비자 기능과 관련변수에 대한 연구-울산지역을 중심으로- 서정희
  8. 한국섬유산업연합회 하계세미나 섬유산업과 환경문제 손태환
  9. 환경보호에 대한 인식의 변화에 따른 우리나라 기업의 그린마케팅전략에 관한 연구 송영주
  10. 대한가정학회지 v.33 no.1 환경보전에 관한 인지와 관리행동,대도시,중소도시,군단위 주부를 중심으로 오연옥;송말희;한정화
  11. 한국의류학회지 v.20 no.1 성인여성의 폐기에 관한 연구 유연실
  12. 소비생활연구 v.8 녹색소비자 운동의 현황과 전략 이득연
  13. 소비자의 환경문제와 관련된 의복관리행동과 의류 자원 재활용 실태에 관한 조사연구 이춘희
  14. 21세기 경제정책의 대 전환 이형구
  15. 교양 환경론 이필련(외)
  16. 피복과학총론 일본섬유기계학회;조길주(역);이영숙(역)
  17. 그린 마케팅과 소비자의 환경의식에 관한 연구 원용승
  18. 사회 책임적 의류처분행동에 관한 연구 장경혜
  19. 대한가정학회지 v.32 no.5 환경교육과 환경의식이 환경보전행동에 미치는 영향에 관한 연구 최남숙
  20. 광고연구 no.여름 그린광고 전략과 한계점 최병용
  21. 생활환경문제에 대한 소비자 의식과 행동에 관한 연구 홍기남
  22. 패션상품과 소비자 행동 홍병숙
  23. 환경백서 환경부
  24. 생태적 마아케팅의 효율적 전개를 위한 환경의식적 소비자의 특성분석 황인창
  25. Journal of Environmental Education v.17 no.4 Ecological world view and environmental knowledge:The "New Environmental Paradigm" Arcury,T.A;Johnson,T.P;Scollay,S.T
  26. Journal of Environmental Education v.9 no.4 The New Environmental Paradigm Dunlap,R.E;Van Liege,K.D
  27. Journal of Public&Marketing v.10 no.2 The Role of Perceived Conscious Behaviors Ellen,P.S;Wiener,J.L;Cobb-Walgrem,C
  28. Journal of Marketing v.37 no.April Criteria for a theory of responsible consumption Fisk,G
  29. Journal of Marketing Research v.9 The effect of ecologically relevant information on detergent sales Heion,K.E
  30. Clothing and Textiles Research Journal v.15 no.2 Environmental message in fashion advertisements:Impact on Consumer response Kim,H-K;Forney,J.C;Arnold,E.R
  31. Clothing and Textiles Research Journal v.13 no.1 Green design, Mackenzie,D
  32. Environment and Behavior v.22 no.1 What Makes a Recycle?:A comparison of Recycle and Nonrecyclers Vining,Joanne;A.Ebro
  33. Determining the characteristics of the socially Webster,F.E.J
  34. Psychology v.42 no.5 Retrieval of Attitude=Relevant Information From Memory:Effects on Susceptibility to Personality and Social Wood,W