우리나라 중.소 하천의 세굴특성 조사연구(1)

Fied Investigation of Bridge Scours in Small and Medium Streams(1)

  • 발행 : 1999.02.01

초록

현재 국내에서는 매년 평균 100여개의 교량이 붕괴되거나 심각한 피해를 입고 있다. 이들의 대부분은 홍수시 기초지반이 유실됨으로써 발생되며 다라서 세굴에 의한 피해를 줄이기 위하여는 우선 이에 대한 기초적 연구와 함께 교량설계시 예상되는 세굴깊이를 정확히 산정하고 이를 설계에 합리적으로 반영시키는 것이 필요하다. 그러나 세굴이 발생되는 물리적 현상은 많은 인자들이 서로 복잡하게 연계되어 해석하기에 쉽지 않으며 실측된 자료 또한 찾아보기 힘들다. 본 연구에서는 좀 더 합리적인 설계와 세굴에 대한 기초적인 자료를 제공하기 위하여 교각세굴에 대해 현장실측을 수행하였다. 실측대상은 주로 접근하기 쉬운 중·소하천을 대상으로 하였으며 세굴깊이, 교각폭 및 길이, 수심, 유속 및 유량, 접근각 등 세굴에 영향을 미치는 물리량들을 관측하고 측정하였다. 이들 자료로부터 현재의 국내 세굴현황을 파악할 수 있었으며 교량의 안정성에 영향을 미치는 인자들에 대한 분석을 행하였다.

More than 100 bridges in Korea have been annually collapsed or badly damaged by the scouring around bridge piers, particularly in the flood season. To prevent from such a tragedy, the fundamental study on the bridge scouring is required, which is essential not only to estimate the scour depth with reliability but to take it into consideration in its design. However, it is not easy to find out the physical scour mechanism since many factors on the scour are coupled with. Moreover, there exists none of the measured data sufficiently for the primary research on the bridge scour depths. In this study the field measurements are carried out to provide the fundamental data for the research and the design. Scouring depth, pier width, flow depth, and the approaching velocity and degree of pier nose are measured broadly in small and medium streams. From these measurements the present situation on bridge scours can be understood and some of important factors to affect the stability of bridges are analyzed.

키워드

참고문헌

  1. 재해연보 내무부
  2. Federal Highway Administration Interim procedures for evaluating scour at bridges U. S. Department of Transportation
  3. Technical Advisory 5140.20 Scour at bridges U.S. Department of Transprotation;Federal Highway Administration
  4. Technical Advisory 5140.23 Evaluation Scour at Bridges U.S. Department of Transportation;Fideral Highway Administration