Weighted Competitive Update Protocol for DSM Systems

DSM 시스템에서 통신 부하의 가중치를 고려한 경쟁적인 갱신 프로토콜

  • 임성화 (아주대학교 대학원 컴퓨터공학과) ;
  • 백상현 (아주대학교 대학원 컴퓨터공학과) ;
  • 김재훈 (아주대학교 정보 및 컴퓨터공학과) ;
  • 김성수 (아주대학교 정보 및 컴퓨터공학과)
  • Published : 1999.08.01

Abstract

Since DSM provides a user a simple shared memory abstraction, the user does not have to be concerned with data movement between hosts. Each node in DSM systems has processor, memory, and connection to a network. Memory is divided into pages, and a page can have multiple copies in different nodes. To maintain data consistency between nodes, two conventional protocols are used : write-update protocol and invalidate protocol. The performance of these protocols depends on the system parameters and the memory access patterns. for adapting to memory access patterns, competitive update protocol updates those copies of a page that are expected to be used in the near future, while selectively invalidating other copies. We present weighted competitive update protocols that consider different communication bandwidth for each connection a of two nodes. Test result by simulation show that the weighted competitive update protocol improves performance.

분산 공유 메모리(Distributed Shared Memory)시스템은 사용자에게 간단한 공유 메모리 개념을 제공하기 때문에 노드 사이의 데이터 이동에 관여할 필요가 없다. 각 노드는 프로세서, 메모리, 그리고 네트워크 연결장치 등으로 이루어져 있다. 메모리는 페이지 단위로 구분되며 페이지는 여러 노드에 복제본을 소유할 수 있다. 이들간 일치성을 유지하기 위하여 무효화 방식(invalidate protocol)과 갱신 방식(update protocol)이 전통적으로 많이 사용되었다. 이 두 가지 프로토콜의 성능은 시스템 변수 또는 응용 프로그램의 공유 메모리 사용 형태에 따라 좌우된다. 메모리 사용 형태에 적응하기 위하여 경쟁적 갱신(competitive update) 프로토콜은 가까운 장래에 사용되어질 복제본을 갱신시키는 반면, 다른 복제본은 무효화시킨다. 본 논문에서는 노드 사이의 통신비용이 동일하지 않은 구조를 감안한 가중치를 고려한(weighted) 경쟁적 갱신 프로토콜을 제안하였다. 시뮬레이션에 의한 성능 측정 결과 가중치를 고려한 경쟁적 갱신 프로토콜의 성능 향상을 보였다.

Keywords