Design of a Coordination Framework for Personalized Advertisement Support Systems on the Web

개인화된 웹 광고를 지원하기 위한 요구 통합조정 체계의 설계

  • 김형도 ((주)데이콤 종합연구소 인터넷 기술팀)
  • Published : 1999.06.01

Abstract

Advertisements on the Web, rising as a major profit source of Web services, have a distinctive characteristic of detailed classification of potential customers, compared with those of other conventional media such as TV and newspaper. It is therefore possible to advertise selectively according to personal characteristics and to record precise advertisement effects. Web-based advertisement management systems of nowadays have the capability to select ones compatible with personal environment characteristics and registered information, and to provide processed information and knowledge about advertisement effects based on usage recordings. However, they have severe problems in modeling diverse requirements or characteristics of users : customers, advertisers and ISP, and in matching and coordinating of them. In order to solve these problems, we propose a frame work for coordinating the needs of users, advertisers, and ISPs, which is built on top of tree-style classification of advertisements. Other schemes are supported around the framework as follows : (1) characteristics management of pages within themselves, (2) rule-based modeling of advertisement target, and (3) user modeling and case-based analysis. We propose a prototype system within the framework.

웹서비스에서의 주요 수익원중 하나로 등장한 광고는 기존의 미디어들과 비교해서 잠재고객 세분화가 가능하다는 점이 가장 큰 특징이다. 즉, 개인의 특성에 따라서 선별적으로 광고를 제공할 수 있으며, 정확한 광고효과 측정도 가능하다. 따라서 웹 광고관리 시스템들은 고객의 환경특성 또는 등록내용을 바탕으로 광고를 제공하고, 광고효과를 관리하여 광고주에게 제공하는 형태로 구성되어 있다. 그러나 이러한 광고관리 시스템들은 고객, 광고주, 정보제공자(ISP)의 요구사항 또는 특성의 모델링 및 이러한 요구사항들간의 매칭과 조정에 있어서 문제점이 많다. 이러한 문제점을 해결하기 위하여 이 논문에서는 다중상속이 가능한 수형 구조의 광고분류 체계를 중심으로, 칸텐츠 내부에서의 특성관리, 규칙을 사용한 광고대상 설정, 사용자의 기본 특성 및 사례분석을 사용하는 개인화 된 웹 광고 지원시스템을 제안한다.

Keywords