A Study on the Object-Oriented Methodology on the Basis of Design Patterns

설계패턴을 이용한 객체지향 방법론에 관한 연구

  • 김치수 (공주대학교 교육과학연구소) ;
  • 임경미 (공주대학교 멀티미디어연구소) ;
  • 권민주 (공주대학교 멀티미디어연구소)
  • Published : 1999.06.01

Abstract

The various kinds of object-oriented methodology were provided for the development of flexible software. However, they do not automatically make the reusable and robust Object-Oriented software systems. The Object-Oriented mechanism is simply used as the means to obtain the aim. We have heard many complaints from the developers that methods did not give concrete design guidance. Methodologists' effort and make reusable information in the design phase. The relation between the Object-Oriented methods and the design patterns is mutually complementary, and they play a role as a valuable design guidance in the development of the Object-Oriented system. This paper show the interaction between OMT which is most well-known in the Object-Oriented Methodology and Facade, Mediator and Observer designed by Gamma. We suggest the clear solution for concrete design knowledge and reusability of them by applying design patterns to Object-Oriented Methodology.

융통성 있는 소프트웨어 개발을 위해 많은 객체지향방법론들이 제공되어 지고 있으나, 이러한 객체지향방법론들은 자동적으로 재사용을 제공하거나 건실한 소프트웨어 시스템을 만들지 못하고 있다. 따라서 이러한 객체지향 방법론들은 개발자에게 상세한 설계지침을 제공하지 못하고 있으며, 분석·설계자들로 이런 문제점들을 인정하고 방법론들을 향상시켜 나가려고 노력하고 있다. 이와 같이 분석·설계자들의 노력을 줄여 주면서 설계단계의 정보를 재사용할 수 있도록 제공하고자 하는 것이 설계패턴의 개념이며, 이러한 설계패턴과 객체지향 방법론은 상호 보완적인 관계를 가지면서 시스템을 개발하는데 유용한 설계 길잡이의 역할을 한다. 이에 본 논문에서는 객체지향 방법론 중에서 가장 많이 다루어지고 있는 OMT 방법론과 Gamma가 제안한 설계패턴 중 Facade, Mediator, Observer의 세 가지 설계패턴에 대한 상호작용을 보여주고, OMT방법론 내에 설계패턴을 적용함으로써 구체적인 설계지식과 재사용에 대한 명확한 해법을 제안한다.

Keywords