An Experiment in Refactoring an Object-Oriented CASE Tool

객체 지향 CASE 도구에 대한 재구조화 실험

  • Jo, Jang-U (Pusan University of Foreign Studies) ;
  • Kim, Tae-Gyun (Dept.of Computer Engineering, Pusan University of Foreign Studies)
  • 조장우 (부산외국어대학교) ;
  • 김태균 (부산외국어대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 1999.02.01

Abstract

Object-oriented programming is often touted as promoting software reuse. However it is recognized that objected-oriented software often need to be restructured before it can be reused. refactoring is the process that changes the software structure to make it more reusable, easier to maintain and easire to be enhanced wit new functionalities. This paper desirbes experience gained and lessons learned from restructuring OODesigner, a Computer Aided Software Engineering(CASE) tool that supports Objects Modeling Technique(OMT). this tool supports a wide range of features such as constructing object modeler of OMT, managing information repository, documenting class resources, automatical generating C++ and java code, reverse engineering of C++ and Java cod, searching and reusing classes in the corresponding repository and collecting metrics data. although the version 1.x was developed using OMT(i.e the tool has been designed using OMT) and C++, we recognized that the potential maintenance problem originated from the ill-designed class architecture. Thus this version was totally restructured, resulting in a new version that is easier to maintain than the old version. In this paper, we briefly describe its restructuring process, emphasizing the fact that the Refactoring of the tool is conducted using the tool itself. Then we discuss lessons learned from these processes and we exhibit some comparative measurements of the developed version.

객체 지향 기법은 일반적으로 소프트웨어의 재사용성을 향상시킨다고 알려져 있다. 그러나 실제 객체 지향 소프트웨어를 재사용하기 위해서는 재구조화 과정이 필요하다는 사실이 점차 인식되고 있다. Refactoring은 객체 지향 소프트웨어의 재사용성과 유연성을 향상시키기 위하여 소프트웨어 시스템의 구조를 정제하는 과정이다. 본 논문에서는 이러한 Refactoring 기법을 기존에 구현된 바 있는 객체 지향 CASE(Computer Aided Software engineering) 도구인 OODesigner 버전 1.x에 적용한 연구 결과를 제시한다. 버전 1.x는 Rumbaugh의 OMT(Object Modeling Technique) 모델 중에서 객체 모델을 지원하며, 객체도표 작성, 클래스 자원에 대한 문서화, 자동적인 C++ 코드생성, 클래스 재사용을 위한 정보 저장소, C++코드의 역공학 기능들을 지원한다. 비로 버전 1.x가 요구되는 기능과 신뢰성에 문제가 없었으나 구조적인 관저에서 문제를 가지고 있었기 때문에 새로운 기능을 추가하고 유지 보수하는데 많은 어려움이 있었다. 그러므로 본 연구에서는 기존의 버전 1.x를 재구조화하여 보수 유지가 용이한 시스템 구조로 만들었다 본 논문에서는 재구조화의 필요성, 재구조화 과정, 재구조화 내용 그리고 재구조화 효과에 대해 기술하고, 기존의 OODesigner 버전 1.x 와 재구조화된 OODesigner 버전2.x를 소프트웨어 메트릭(metric)를 통해 비교 분석한 결과와 이 과정에서 얻은 경험들을 제시한다.

Keywords