Analogy를 기반으로 한 분석/설계 패턴의 재사용

Reuse of Analysis/Design patterns Based on Analogy

  • 김정아 (관동대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김행곤 (대구효성가톨릭대학교 컴퓨터공학과)
  • 발행 : 1999.02.01

초록

소프트웨어 재사용에서 코드 재사용은 다른 개발자에 의해 작성된 재사용 코드의 이해와 검색의 어려움 등 한계점을 갖는다. 코드 재사용 한계를 극복하기 위해서는 코딩 단계 이전의 설계 단계나 분석 단계의 산물을 재사용 할 수 있어야 한다. 본 연구에서는 객체 모델링 단계에서 이전의 경험을 재사용할 수 있는 환경을 제공하기 위해 질의와 컴포넌트에 대한 analogy를 판단하여 라이브러리의 모델과 패턴을 재사용 할 수 있는 방법을 제안하였다. Analogy 매칭 기법은 설계 패턴의 검색, 이해 그리고 조합 등에 적용되며 본 논문에서 연구된 내용은 다음과 같다. 1. 재사용 라이브러리로부터 유사 컴포넌트 검색 및 추출을 위한 analogical 매칭 함수 제안 2. analogical 매칭을 위해 라이브러리 내에 저장될 재사용 컴포넌트 표현 및 정의 3. 특정 도메인에 대한 의미적 정보의 라이브러리 설계 4. 사용자를 위한 analogical 매칭 에이전트 구축

Code reuse in software reuse has several limitations such as difficulties of understanding and retrieval of the reuse code written by other developers. To overcome these problems, it should be possible to reuse the analysis/design information than source code itself. In this paper, we present analogical matching techniques for the reuse of object models and patterns. We have suggested the design patterns as reusable components and the representation techniques to store them. The contents of the paper is as follows.1. analogical matching functions to retrieve analogous components from reusable libraries. 2. the representation of reusable components to be stored in the library in order to support the analogical matching. 3. the design library with more semantic informations about domains. 4. the analogical matching agent with a user-friendly interface that can retrieve the analogous components from the library based on analogical matching techniques.

키워드