Design and Implementation of Client-Server Model on Virtual Real-time Interactive Distributed Simulation Environment Using Web

웹을 이용한 가상 실시간 상호작용 분산 시뮬레이션 환경엣 클라이언트-서버 모델의 설계 및 구현

  • 정진립 (고려대학교 대학원 전자공학과) ;
  • 우영제 (고려대학교 대학원 전자공학과) ;
  • 정창성 (고려대학교 공학부)
  • Published : 1999.01.01

Abstract

The simulation which is larger scale, complex and interactive with clients treat a lot of messages. It can be thinking more efficient distributed simulation than sequential one. The training simulation with multi-users is geographically distributed, and required high cost to operate and maintain system as increasing user requirements. The adaptation of web technology to the simulation can be a way to solves it without cost added. But dynamic web environment can causes causality error of events. This paper is concerned with client-server model, which supports interaction between distributed simulation server and web browser, and it is implemented by Java distributed object model. the result have shown that the distributed simulation is performed correctly on dynamic environment.

규모가 크고 복잡하며, 사용자와 상호 작용하는 시뮬레이션은 처리되는 메시지 수가 매우 많으므로 메시지의 순차적 시뮬레이션이 더 효율적이라 생각할 수 있다. 또한 사용자가 많은 훈련용 시뮬레이션은 지역적으로 분산되고 사용자의 추가 요구 사항의 증가로 시스템의 운용 및 유지보수 비용이 많이 든다. 따라서 시뮬레이션에 웹 기술의 적용은 이러한 문제를 해결할 수 있는 하나의 방법이 될 수 있다. 하지만 웹의 동적인 환경은 분산 처리되는 사건들의 인과성 오류를 유발 할 수 있다. 따라서 본 논문에서는 분산 처리되는 시뮬레이션 서버와 웹 브라우저의 클라이언트 사이에 상호작용을 위한 클라이언트-서버 모델을 제시하고 구현하였으며, 구현에는 웹 기술에 적합한 자바와 자바 분산 객체 모델을 사용하였다. 제시된 모델에 의한 실험결과 인터넷의 동적인 환경에 분산 시뮬레이션이 정확하게 수행되었음을 확인할 수 있었다.

Keywords