A Study on the Demand Forecasting for IMT-2000 Services

IMT-2000 서비스의 수요예측

  • Published : 1999.12.01

Abstract

In this paper, we forecast launching time of the commercial IMT-2000 service as feb. 2001, according to expert’s opinion, and most of they forecast rapid evolution. And, we propose two different models according to two cases for competition power of price for IMT-2000 service subscriber demand forecasting. In this paper, we combine the expert’s opinion method with the growth curve model for demand forecasting for new products in order to reduce error of the demand forecasting that haven’t past references. The estimation of needed coefficients for each growth curve model is based on experts’ subjective opinions.

본 연구에서는 IMT-2000 서비스의 상용화 실시 시기를 전문가 의견을 바탕으로 하여 예측한 결과 2001년 2월경에 첫 서비스를 실시할 것으로 나타나 전문가들은 대체로 빠른 진척을 예상하고 있음을 알 수 있었다. 또한 본 연구의 가장 중요한 부분인 IMT-2000 서비스 가입 수요예측에서는 가격 경쟁력에 대한 두 가지 경우에 따라 다른 모형을 제시하였다. 본 연구에서는 신제품에 대한 수요예측에 정성적 방법인 전문가 의견법과 정량적 방법인 성장곡선 모형을 결합하여 과거자료가 없는 신제품의 수요예측의 오차를 줄이고자 하였다. 각 성장곡선 모형에 필요한 계수를 전문가들의 주관적인 의견을 근거로 하여 추정하였다.

Keywords

References

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