A Design and Implementation of the Cyber Fossil Museum Based on WWW

웹 기반 사이버 화석 박물관의 설계 및 구현

  • 한설흠 (호서대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 최용엽 (호서대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 홍성수 (호서대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 1998.11.30

Abstract

Computer users frequently request large scale multimedia data such as images. voice, video rather than conventional formal data. Data in virtual fossil museum are represented as points, shape, location in multidimensional space and interrelation with other spatial object. Informations in virtual fossil museum should be maintained to manipulate spatial object and non-spatial object. In this report we propose virtual fossil museum which is consisted of two parts. In the first step, basic system is implemented in internet for non-specialist such as primary students. This system is implemented based on visual multimedia information system so that non-specialist about computer can access easily. In the second step, expert system is designed which allows computer users can store, magnify, reduce, and retrieve the spatial data. This expert system uses animation, spatial query and VRML.

정보산업의 발달됨에 따라 텍스트 위주의 문서 정보보다는 사용자 위주의 요구가 점차적으로 증가하고 있다. 인간은 텍스트보다는 시각적인 인지가 발달되어 시각적 표현 방법을 선호하고 있으며 컴퓨터를 사용하여 정보를 얻을 때 시각적 검색 방법을 요구하고 있다. 전통적인 시스템 접근 방식은 질의 언어 등을 스트링이나 실수 혹은 정수로 처리하나 화석 정보 시스템은 다차원 상의 위치, 모양, 크기뿐만 아니라 다른 공간 객체와의 상호관계 등을 복합적으로 표현되는 비 공간 객체도 포함하고 있다. 따라서 화석 정보는 이러한 공간 객체와 비 공간 객체를 유기적으로 관리할 수 있어야 한다. 본 논문에서 제안하는 사이버 화석 박물관은 두 단계로 구성되어 있다. 첫 번째는 인터넷상에서 초 중 고 및 일반인 사용자를 대상으로 흥미롭게 음성, 화상, 동화상, 문자 등을 시각적 정보에 초점을 두고 설계한 사용자 중심의 시스템, 두 번째는 전문가 시스템으로 공간, 비 공간 객체를 다단계 질의에 의해서 유기적으로 관리하는 시스템을 설계하고 구현했다.

Keywords