[ $\Pi$ ]Structured education System

$\Pi$(파이)형 교육체계

  • Lee Byeong-Gi (School of Electrical Engineering, Seoul National University) ;
  • Kim Doh-Yeon (School of Material Engineering, Seoul National University) ;
  • Kim Tai-Yoo (Technology-Economics and Policy Planning Program, Seoul National University) ;
  • Lee Jang-Moo (School of Mechanical and Aerospace Engineering, Seoul National University) ;
  • Yoo Young-Je (School of Chemical Engineering, Seoul National University) ;
  • Kim Yoo-Shin (Department of Electronics Engineering, Pusan National University)
  • 이병기 (서울대학교 공과대학 전기공학부) ;
  • 김도연 (서울대학교 공과대학 재료공학부) ;
  • 김태유 (서울대학교 공과대학 기술정책과정) ;
  • 이장무 (서울대학교 공과대학 기계항공공학부) ;
  • 유영제 (서울대학교 공과대학 응용화학부) ;
  • 김유신 (부산대학교 공과대학 전자공학과)
  • Published : 1998.11.01

Abstract

In this paper, the traditional curriculum model for engineering education, called simple hierarchical model, is critically reviewed and the problems of this curriculum model are discussed. Then a new curriculum model for engineering education is proposed to overcome the problems of simple hierarchical model and to provide an innovative education for engineering students. This new curriculum model for engineering education, called $\Pi$-structure, consists of the General Attainments Program, the Fundamental Major Program, and the Advanced Major Program, with the three components stacked in $\Pi$ shape where the first two programs are put in parallel and the third program are put on their top. The necessity, feasibility and various benefits of the $\Pi$-structured education system are widely discussed in the paper.

현행 우리 나라 공과대학의 교육체계는 1학년 교양교과목 이수와 2-4학년 전공교과목 이수로 분리된 단순계층형 교육체계인데, 이러한 이분법적 체계는 교양교육과 전공교육의 양극으로 치우치게 하기 때문에 그 사이에 광범하게 펼쳐진 스펙트럼상의 다양한 교육내용들을 수용하지 못하며, 따라서 장래에 요구되는 종합적 능력을 가진 공학도를 양성하는 데에는 부적합하다. 본 논문은 이러한 문제점을 극복하고 미래에 요구되는 창의적이고 상상력이 풍부한 엔지니어들을 배출할 수 있도록 뒷받침 해 줄 새로운 교육체계로서 $\Pi$형 교육체계를 제시한다. $\Pi$형 교육체계는 기존의 인문 사회교양교육과 엔지니어 소양 교육을 결합한 기본소양과정과, 기존의 기초과학과 전공기초교육에 공학일반교육을 결합한 전공기반과정, 그리고 전공심화과정 등 3개 교육과정으로 구성되고, 이들 중 기본소양과정과 전공기반과정을 1-3학년에 걸쳐 병행해 제공하고 그 기반 위에 전공심화과정을 4학년 과정으로 제공하는 $\Pi$자(字)형 구조를 갖는다. 본 논문에서는 이와 같은 $\Pi$형 교육체계의 타당성과 장점을 여러 가지 관점에서 논의한다.

Keywords