A study on Evaluation and Measures of user-based Service Quality for Libraries

도서관의 이용자중심 서비스 질 평가와 측정에 관한 이론적 고찰

  • Published : 1998.09.01

Abstract

The Current measures of library service quality do not adequately capture user's perceptions of service quality for libraries and information centers. The purposes of this study are (1) to develop a user-based concepts to measuring the quality of library service (2) to introduce a user-based service quality model and SERVQUAL instrument from service marketing areas and (3) to assess applicability of this model and instrument to libraries and information centers. The concluding section suggests several considerations for implementation of their applicability and future research.

도서관 서비스 질에 관한 현행 측정들은 도서관${\cdot}$정보센터의 서비스 질에 대한 이용자 인식을 적절히 포착할 수 없다. 이에 본 연구는 도서관 서비스의 질을 측정하는데 이용자 중심의 서비스 질 개념을 개발하고, 서비스마케팅 분야에서 연구되는 서비스 질 모형과 SERVQUAL 척도를 소개하며, 이러한 모형과 척도에 대한 도서관${\cdot}$정보센터에서의 적용가능성을 평가한다. 또한 이러한 모형과 척도를 활용할 때 고려해야 할 점과 후속연구 방안을 제언하였다.

Keywords