Comparison between Training and Participating Achievements of Delegetes of Korean Students I - Theoretical Part -

국제생물올림피아드 한국 대표 학생들의 훈련 성적과 국제생물올림피아드에서의 성적 비교 분석 I -이론 분야-

  • Published : 1998.12.30

Abstract

Achievements of Korean delegate students who attend on the 9th International Biology Olympiad(IBO) were compared with those of IBO participants for the 4th, 5th and 7th theoretical tests. It was predicted that four Korean delegates won medals in the 9th IBO on the basis of the average percentages of correct answer and the shifting patterns of achievement. And achievemens of four delegates during delegates training period were compared with that in the 9th IBO. Mean perecntages of theoretical part of them were 78.15%, 77.16%, 80.97% and 76.99% respectively, and total mean percentage was 78.32%. Their achievement was level for silver medalist. It was 86.56% on the average that they had achieved in the 9th IBO. This result was more than achievement in delegates training. Their percentages of achievement order were 90.84%, 97.71%, 82.44% and 70.99% respectively. One of them won gold medal and the others won silver medals. It was needed to develop effective teaching program for biology gifted-students and training preparing for IBO.

제 9회 국제생물올림피아드에 참가할 한국 대표 학생들과 국제생물올림피아드 참가자의 이론 문제에 대한 성적을 비교 분석하였으며, 한국 대표 학생 4명의 훈련기간 동안의 이론 성적의 변화 추이와 평균 정답율을 바탕으로 국제대회에서의 입상 가능성을 조사하였다. 또한 제 9회 국제생물올림피아드에서의 이론 성적을 훈련 성적을 비교하였다. 한국 대표 학생의 역대 기출 이론 문제에 대한 평균 정답율은 각각 78.15%, 77.16%, 80.97%과 76.99% 이었으며 전체 평균 78.32% 로 4명 모두 은메달 수준에 해당하였다. 그러나, 제 9회 국제생물올림피아드에서의 이론 문제에 대한 정답율은 각각 89.78%, 96.00%. 83.11% 와 77.33% 이었으며. 4 명의 전체 평균은 86.56% 로 훈련 성적을 상회하였다. 그리고 등위 백분율은 90.84%, 97.71%, 82.44%와 70.99%로 1명은 금메달, 3명은 은메달을 수상하였다. 이 결과로부터 생물 영재 교육 프로그램의 중요성이 강조된다고 할 수 있으며, 국제 대회를 위한 집중력 있는 훈련 프로그램의 필요성을 시사한다고 하겠다.

Keywords