Containment Failures of Oil Restricted by Vertical Plates in Current

유벽에 갇힌 기름층의 조류중 손실에 관한 연구

  • 송무석 (홍익대학교 조선해양공학과) ;
  • 현범수 (한국해양대학교 조선해양공학부) ;
  • 서정천 (서울대학교 조선해양공학과)
  • Published : 1998.08.01

Abstract

The interaction of contained oil slicks with current was investigated with a two-dimensional experimental setup in the circulating water channel facility. A vertical plate was used to contain the oils against the currents and the evolution of the oil slick, mainly focusing on the water/oil interface, was examined with an aid of a laser sheet. Two different oils - soy bean oil and diesel oil - were studied with varying the current speed (10 cm/sec to 35 cm/sec), the barrier depth (4 cm and 8 cm) and the volume of oil (2 liter to 12 liter). Different types of the interface behavior were observed according to the conditions and their mechanism was discussed based basically on the dimensional analysis. The critical speeds of two types of oil loss mechanism (entrainment failure and drainage failure) were also examined.

유벽에 의하여 가두어진 오일의 조류중 거동을 회류수조에서 2차원적인 실험설비를 이용하여 살펴보았다. 유벽을 적정 깊이의 수직판으로 대치하고 레이저 광원을 이용하여 오일과 물과의 경계면 변형을 2 종류의 오일 (콩기름과 경유)에 대하여 관찰하였다. 적용된 조건으로 조류의 속도는 10 cm/s - 35 cm/s, 유벽의 깊이는 4 cm 와 8 cm, 그리고 유량은 2 liter - 8 liter 의 변화를 주었다. 다양한 경계면의 거동과 조건에 따른 누유의 손실 방식을 차원해석을 통하여 정리하고 유적누유와 연속누유의 발생 메카니즘을 설명하였다.

Keywords