Influence on Amputee Gait by the Ankle Joint Alignment

발목관절 조절각도가 절단환자의 보행에 미치는 영향

  • Jang, Yun-Hui (Korea Orthopedics and Rehabilitation Engineering Cente) ;
  • Yang, Gil-Tae (Korea Orthopedics and Rehabilitation Engineering) ;
  • Im, Song-Hak (Korea Orthopedics and Rehabilitation Engineering Ce) ;
  • Mun, Mu-Seong (Korea Orthopedics and Rehabilitation Engineering C) ;
  • Kim, Yeong-Ho (Dept. of Medical Engineering, College of Health Science, Yonsei Unive)
  • Published : 1998.08.01

Abstract

Socket pressure distributions with gait analysis of a trnsfemoral and a transtibial prostheses were measured in order to assess an optimal socket fitting and function. Ankle joint was aligned by the neutral and the dorsi/plantar flexed positions. Compared to dorsi and plantar flexed positions of ankle joint, cadence and walking speed increased with the neutral ankle joint alignment. Other gait parameters were close to the normative data with the neutral ankle joint alignment. For the transfemoral amputee, dorsiflexed alignment of the ankle joint created high pressure on the lateral aspect of the socket, on the other hand, plantarflexed alignment resulted in increased pressure on the medial aspect of the socket. For the transtibial amputee, dorsiflexed alignment of the ankle resulted in high pressure on the antero-lateral aspect of the socket during mid-stance, but apltarflexion of the ankle joint showed slight increases in pressure at the same location in the socket. The present study clearly demonstarted that malalignment of a prosthesis results in localized increasesing pressure within the socket. Proper slignment of the prosthesis is required in order to acquire an appropriate socket-limb interface as well as the proper gait.

본 연구는 대퇴 및 하퇴 의족 착용자의 소켓의 적합성 및 기능성을 평가하기 위하여 소켓내부압력을 측정하였다. 발목관절을 중립, 배굴, 저굴 상태로 조절하였을 때, 배굴 및 저굴에 비하여 중립상태에서 분속수나 보행속도는 증가 하였다. 다른 보행 인자들 역시 발목관절을 중립상태로 조절하였을 때 정상인의 보행인자에 근접하고 있다. 대퇴 절단 환자의 경우 발목관절을 배굴 상태로 조절하면 소켓의 외측부분에 압력집중이 나타나고, 저굴상태로 조절하면 소켓의 내측 부분에 압력집중이 발생하였다. 하퇴 절단 환자의 경우 발목관절을 배굴상태로 조절하면 중간입각기때 소켓의 전면 외측에 압력집중 현상이 나타나며, 저굴시에는 배굴시와 같은 위치에 약간의 압력이 증가하는 것으로 나타났다. 본 연구는 의족의 부적절한 정렬상태로 인한 소켓내에서의 압력집중 현상을 설명하고자 하였으며, 의족의 올바른 정렬은 적절한 보행을 유도하기 위한 소켓과 스텀프와의 접촉 상태를 결정하는데 있어 매우 중요한 인자중 하나이다.

Keywords