지오매틱스/지오인포매틱스의 형성과 교과과정 개발연구

The Formation and Curriculum Development of Geomatics/Geoinformatics

  • 고준환 (서울시립대학교 지적정보학과)
  • 발행 : 1998.12.01

초록

본 연구는 최근 대학에서 정규학과로 새롭게 설치되고 있는 지오매틱스/지오인포매틱스 분야의 학문적인 체계화를 위하여 국내외 관련분야의 교과목의 비교연구를 통하여 시범적인 교과과정을 제시하는 것이 목적이다. 지오매틱스/지오인포매틱스 교과과정을 제시하기 위하여 국내외 관련학과의 교과과정을 문헌 및 인터넷 등을 통하여 수집 비교 분석하였다. 아울러 현재 국가지리정보시스템(NGIS) 구축에 의해 진행되고 있는 도시정보화 사업, 시설물관리, 지적도 전산화, 지적재조사 사업 등 관련 분야에 대한 국가와 지방자치단체, 시스템통합(SI)업체 등의 사회적 수요를 파악하여 새로이 제시할 교과과정에 반영될 수 있도록 하였다. 본 연구를 통하여 지오매틱스/지오인포매틱스 분야의 표준 교과과정(안)을 제시하고자 하였다. 본 연구에서 제시된 교과과정(안)은 종합과학적인 학문적 특성을 고려하여 측량/지도제작 술과 컴퓨터/정보과학을 기반으로 지속 가능한 도시관리와 관련된 계획기법 및 관련법 제도 등을 포함하고 있다. 향후 교과과정(안)에 따라서 표준적인 교재개발과 관련분야 자격증의 신설 등에 대한 연구가 필요하다고 하겠다.

The purpose of this study is to develop the model curriculum for Geomatics/Geoinformatics. Geomatics/Geoinformatics are emerging discipline for spatial data acquisition and processing. They have multidisciplinary characteristics which include surveying, computer sciences, spatial data processing-related disciplines. This study carried out with the in-depth study to the related department's the academic characteristics and curriculums. Generally, the curriculum consists of surveying and information technology. They basically require mathematics, physics as prerequisites. The related-departments belong to the engineering or science part. So, We can conclude that the academic characteristics have to belong In engineering sides. Modern disciplines usually require balanced knowledge, and Geomatics/Geoinformatics have to the multidisciplinary approaches. This study shows 1) the model curriculum of Geomatics/Geoinformatics for the 21st century by analyzing the related departments' curriculum, it consist of surveying, computer/information sciences, sustainable urban management and related laws, etc., 2) the needs of the good cooperation among the related disciplines and industry for the development of standardized texts and curriculums, 3) the needs of new certification for Geomatics/Geoinformatics, etc.

키워드