Design of a Large-Scale Multicast Server System

대용량 멀티캐스트 서버 시스템의 설계

  • 함진호 (한국전자통신연구원 멀티미디어표준연구실)
  • Published : 1998.03.01

Abstract

In the multicasting communications, the quality of service is not guaranteed occasionally, according to the shortage of resources, because all resources such as communication buffer, processing power for the packet multiplication, and bandwidth, should be shared among each members. This problem can be solved through the hierarchical multicaster construction mechanism which guarantees that all multicaster can be operated within the required performance. This paper proposes the architecture of multipoint communication server based on hypercube type massively parallel computer. Through the simulation, it is verified that the traffic of links between each node of hypercube computer is under the some bandwidth. So, it is certified that the hypercube computer is suitable for the multicast communication servers supporting the various groups.

멀티캐스팅에서는 호를 지원하는 통신용 버퍼, 프로세서의 복제능력, 전송대역폭 등의 자원을 모든 멤버들이 공유하는 까닭에 많은 멤버가 참여하게 될 때 자원의 결핍을 초래하여 서비스 품질(Quality of Service)을 보장하지 못하는 경우가 발생하게 된다. 이를 해결하기 위해서는 멀티캐스팅을 수행하는 멀티캐스터 (multicaster)들을 계층화하여 연결하고 각각의 멀티캐스터들이 처리 능력 범위 내에서 동작되도록 하는 방안이 제시되었다. 본 논문에서는 이러한 방안을 실제 시스템에서 실현하기 위하여 하이퍼큐브 형태의 초병렬컴퓨터를 기반으로 멀티캐스터를 계층화하여 다지점통신 서버를 구현하는 방안을 제시하였으며, 이때 하이퍼큐브 컴퓨터의 노드간을 연결하는 링크의 전송 트래픽이 과도하게 증대되지 않고 안정적인 값 내에 수렴하는 것을 확인함으로써 하이퍼큐브 초병렬 컴퓨터를 기반으로 대용량 다지점통신 서버를 구성할 수 있음을 입증하였다.

Keywords