Knowledge Management, Information Infrastructure and Expert on Information

지식경영과 정보인프라, 정보전문가의 관계

  • 노정란 (성업공사 법규실, 동덕여자대학교)
  • Published : 1998.11.01

Abstract

The international community reached an implicit consensus that knowledge management will be the core of our civilization in the next millenium. This dissertation is to view the knowledge management from the point of information science rather than from the standpoint of the business management, which has been the trends of our academic circle so far. The underlying reason is simple, knowledge is the center of the knowledge management and other factors like humans, organization and culture are merely peripheral elements required to apply knowledge in a more appropriate and efficient manner. This paper looks at knowledge-sharing system as the heart of knowledge management emphasizing significance of the procedures such as validation and valuation and knowledge management processes. Adding to this, I dare to say the term 'Information technology Infrastructure' should be changed into'Information Infrastructure' since knowledge itself and how to express them play a more important role in knowledge management than the information technology does.

세계는 지식과 지식경영을 21세기 글로벌 문명의 키워드로서 자리매김 하는데에 동의하고 있다. 이 글은 현재까지 주로 경영학적 측면으로 다뤄지고 있는 지식경영의 문제를 $\ulcorner$지식$\lrcorner$을 객체로 하는 정보학적 시각으로 접근하여 지식의 구조에 터잡은 효율적 관리방법으로 해결하려는 것이다. 왜냐하면 지식경영의 본질은 지식이며, 나머지 영역은 지식을 효율적으로 운용하기 위한 여러가지 환경적 요소들-사람, 조직. 문화등 이기 때문이다. 이 글에서는 지식경영의 핵심요소를 지식 공유 시스템의 구축이라고 보고. 지식 공유 작업이 지식을 자원으로서 인식하는 수준이 아닌 그 진위여부와 가치의 평가, 신선한 지식창고로 유지 관리하는 과정으로 보다 신중하고 비중있게 검토되어야 한다는 사실을 지적한다. 아울러 지식의 관리에서 우선적인 것은 정보기술이 아닌 지식의 내용과 표현이므로 지식경영의 일반적 프로세스 중 '정보기술인프라' 는 '정보인프라' 로 수정되어 연구될 것을 제기한다.

Keywords