A Study on the Barriers of Users’Information Seeking Satisfaction with Evaluation of Reference Services - with a focus at research libraries -

참고봉사 평가를 통한 이용자 정보만족도에 영향을 미치는 저해요인 분석 -전문도서관을 중심으로-

  • Published : 1998.11.01

Abstract

This study is aimed at providing qualitative evaluation of information supplied by reference librarian in response to researchers' questions. Information users' satisfaction on the appropriateness of librarians' answers was evaluated, and at the same time, negative factors affecting users' satisfaction were examined, so that improvement of service quality and information appropriateness can be sought by analyzing the influence and correlation between these factors.

본 연구는 정보 이용자와 참고사서 사이에서 일어나는 질의응답 내용을 분석하여 이용자의 정보만족 정도를 규명하고자 하였다. 이용자 질의에 대한 사서의 응답이 얼마나 정확한가에 대한 정보 만족도를 측정하고, 만족도에 영향을 미치는 저해 요인을 규명하며, 만족도와 저해 요인의 측정을 위한 변인들간의 영향력과 상관관계를 분석함으로써 봉사내용의 질 과 응답의 정확성을 높일 수 있는 개선방안을 모색하였다.

Keywords