Structured Fuzzy Learning Model in ICAI

ICAI시에서 구조화된 퍼지 학습 모델

  • 최성혜 (태성대학 컴퓨터정보과) ;
  • 김강 (태성대학 컴퓨터정보과)
  • Published : 1998.10.01

Abstract

The learning order of teaching materials to be a learning data in CAI is arranged from an easy item to a difficult one A learning in not necessary to be learned arranged this order. Actually the learning is done by the rules of trial and error on the sequences of an arrangement among items. In this papers, the constructed is modelled by the fuzzy inference after leaning the understanding on items by the intelligent CAI through the rile of trial and error of fuzziness. Given the difference of leaning and understanding, the leaning model is quantified by the order relationship among items and by the rules of fuzzy inference. The rule of trial and error of learning is restricted to the treatment of CAL system minimizing the rules of inference.

CAI(Computer Aided Instruction)에서 학습의 데이터가 되는 교재의 학습 순서는쉬운 항목에서 어려운 항목의 순번으로 나열되어 있다. 학습자는 반드시 이 순서대로 학습하는 것은 아니다. 실제는 항목간의 전후를 시행착오 하면서 학습을 하고 있다. 본 논문에서는 지적 CAI(Intelligent CAI : ICAI) 학습으로 항목에 대한 이해도를 퍼지성의 시행착오로학습시켜 구조화된 학습을 퍼지 추론에 의해 모델화 한다. 방법으로는 각 항목간의 순서관계에 의해 학습과 이해의 차이를 고려하여 퍼지 추론 규칙에 의해 학습의 모델을 정식화했다. 추론 규칙을 간략화 하여 CAL 시스템의 처리로 시행착오의 학습을 제안한다.

Keywords