유머효과가 기업이미지에 미치는 영향에 관한 연구 - 광고에서의 유머효과를 중심으로 -

The Influence of Humor Effects for the Corporate Image

  • 박영원 (청주대학교 예술대학 산업디자인 학과)
  • 발행 : 1998.11.01

초록

제품판매를 촉진하고 기업이윤의 극대화를 모색하는 기업논리로만 좋은 기업이미지를 형성하는 것은 불가능하다. 좋은 기업이미지 형성을 위하여 형성하는 것은 불가능하다. 좋은 기업이미지 형성을 위하여 기업활동을 통하여 효과적인 마케팅 이미지를 형성해야 하고 올바른 사회적 행동을 통하여 바람직한 사회적 이미지를 형성해야 하며, 문화적예술에 대한 투자, 보건, 교육, 사회적 복지프로그램등에 지원활동으로 사회적 신뢰를 획득해야 한다. 기업은 의도한 바대로의 기업이 미지를 대중들이 가질 수 있게 노력하지만 대중은 여러 정보들을 토대로 주관적으로 기업이미지를 지니게 된다. 기업이미지 형성 자체가 대중의 이성적이기 보다는 감성적인 주관에 의한 것이므로 감성적 접근과 감정적 설듯이 더욱 효과적인 요소가 된다. 유머효과는 기존의 연구를 통해 주의집중, 기억, 설득의 매우 강력한 수단이 된다는 것은 입증된 바 있다. 현대의 가장 인기잇는 광고의 대부분이 유머광고이고, 설문을 통하여 20대 대학생의 절대다수가 유머광고를 선호하고 있고 좋은 기업이미지를 위하여 유머러스한 제품광고를 통한 기업이미지 제고효과, 기업이미지 광고에 유머효과의 사용 그리고 기타 커뮤니케이션 활동에 유머효과를 사용하는 것에 대다수가 긍정적인 의견을 가지고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 좋은 기업이미지 형성을 위해 유머효과는 친근함을 유도해 내고, 광고의 역기능적인 면을 최소화하고 정신적 즐거움을 주면서 설득효과를 가진다. 유머효과는 기업실체를 반영한 좋은 기업이미지 형성에 효과적일 뿐만 아니라 광고 커뮤니케이션의 아이디어 개발 근처로 활용할 수 잇다. 유머를 웃음을 유발하는 단순한 수단이라기 보다 인간에 대한 깊은 관조와 이해를 바탕으로한 휴머니즘의 또다른 표현이라고 본다면 바람직한 기업이미지와 연관한 연구는 의미가 있다고 할 수 있다.

It is impossible that the corporation can make up good corporate images with sales promoting and pursuing profits only. To form impressive oorporate images, the corporation should acquire efficient marketing images and social oonfidences with the investment for the culture, the art, the preservation of public health, educations and social welfare programs. The oorporate image is indined to be formed by audiences subjectively even though the corporation makes great efforts to have its unique images. The audience has a tendency to have their subjective opinions about the corporate image based on several informations communicated by the corporation and various sources. The sensitive approach and emotional persuation can be efficient for making good corporate images because corporate images of audiences arise from emotional and sensitive factors rather than rational ones. There are many previous studies verifying that the humor effect should be one of powerful means for inducing concentrations, memorizations and persuations. The majority of popular advertisings are humor touched one and the questionaire proves that almost all university students participating sample test, prefer humorous advertisings to serious advertisings. The questionaire verifies that it is a most efficient method is using humor effects at product advertising to improve the corporate image indirectly. And there are very possitive reactions about applying humor effects for the corporate image advertising and the other advertisement types such as pamphlets and catalogues. The humor effect motivates the persuation with spiritual pleasures and intimacy, and it minimize the negative aspects of advertising for the formation of the corporate image. The humor effect is valuable not only for the formation of the corporate image reflecting the entity of the oorporation itself but also for the ideation of advertising communications. The study on the humor effect related with the corporate image is significant because the humor is a different version of the humanism based on deep oontemplation and oomprehension of human life rather than simple means to motivate laughers.

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