Archives of design research (디자인학연구)
- Volume 11 Issue 3
- /
- Pages.91-99
- /
- 1998
- /
- 1226-8046(pISSN)
- /
- 2288-2987(eISSN)
A Study on the Specialized and Differentiated Eucation in Mltimedia-related Department of Technology Institute
전문대학 멀티미디어 관련학과의 전문화와 차별화 방안 연구
Abstract
In 1995, the department of multimedia-related study was first founded in Technical Institute and has carried out the fundamental education at academic level in trial and error. Following a bubble situation of multimedia-related industries, the education of multimedia-related departments has mass-produced hurriedly prepared multimedia designers and programmers. With the current IMF economic crisis, demand for the multimedia expert manpower has shrunk drastically and competitiveness for getting a job becomes intense. Therefore, it is an urgent problem to specialize the multimedia education of Technical Institute and to differentiate it from the education of Universe. In this paper, I am going to analyze the cause of various practical problems occurring in the multimedia education in Technical Institute and to suggest the solution and education goal for the specialized and differentiated education in multimedia-related department of Technical Institute.
95년도부터 시작되어진 전문대학의 멀티미디어 관련학과 교육은 질적으로 내실 있는 교육이라기 보다는 사회의 멀티미디어 관련산업의 거품현상에 편승(便乘)하여 무리하게 급조(急造)된 제작 실무자를 양산(量産)하고 있는 실정이다. IMF 이후 현 경제 상황에서 멀티미디어 관련 인력의 과다 공급과 소비 인력의 극한 감소는 우선적으로 선택되어지기 위한 교육의 질적인 전문화와 차별화를 필요로 하고 있다. 본 연구는 멀티미디어 관련학과의 전문화와 차별화를 이루기 위한 현실적인 문제점과 교육목표, 특히 전임교수에 대한 문제점과 해결방안(方案)을 제시하며, 이런 상황에 처해 있는 전문대학의 상황 극복 방법을 바탕으로 앞으로 전문대학이 추구해야할 미래 지향적이고 사회의 요구를 앞서가는 전문대학의 위상(位相)을 제시하고자 한다.