A Study on the Computer Graphics Education in Network Environment

네트워크를 활용한 컴퓨터그래픽스교육에 관한 연구

  • 김소영 (삼성 SDS, 사내벤처포트 DesignStorm) ;
  • 임창영 (한국과학기술원 산업디자인 학과)
  • Published : 1998.11.01

Abstract

This research was carried out with emphasis on merits of computers as an education medum. Network technologies make collaboration as easy as they work in the same space. It is generally considered that education should be done with adequate contents and effective methods. But, the methods used in computer graphics education are not different from others, and this fact makes a low efficiency. To improve the education environments, design education program is developed. This is designed on the basis of LAN, and partially on the web. The library where design materials for study are stored and the gallery where design works done by students are exhibited are modules that utilize web technologies. Communication between students will become easy by using whiteboard and feedback from various kinds of user will be done by uploading design works on the web. But the program can be used only in the computer oriented subjects now, so further study should be carried out to broaden the scope of design education.

본 연구에서는 컴퓨터의 활용이 가져다주는 많은 장점 중 교육매체로서의 컴퓨터의 역할에 중점을 두고 진행되었다. 네트워크의 기능이 부가된 컴퓨터는 원격 협동 작업에 효율적으로 사용될 수 있다. 교육은 교육의 목적에 부합되는 도구의 활용과 내용의 구성을 필수 요소로 하고 있다. 그러나, 컴퓨터의 활용이 주가 되는 컴퓨터그래픽스 관련교과에서의 교육방법이 기존의 디자인교육과 차별 화되지 않고 진행되는 것은 교육의 효과를 저하시키게 된다. 이러한 문제점을 해결하고자, 네트워크의 장점을 도입한 디자인교육 프로그램을 제작하였다. 프로그램은 LAN환경에 기초하여 구성되었으며, 라이브러리와 갤러리모듈에서는 부분적으로 웹이 특성을 활용하고 있다. 이 프로그램은 화이트보드를 사용하여 학습자들간의 의견교환을 도와 협동작업에 효율적으로 사용될 수 있으며, 과제 진행 물을 웹에 게시하도록 함으로써, 다양한 계층의 사용자들로부터의 피드백을 수용할 수 있다. 그러나, 프로그램이 컴퓨터 관련교과목의 활용에 중점을 두고 제작되었다는 단점을 가지고 있으며, 일반적인 디자인교육으로 활용범위를 확대할 수 있는 방법에 대한 연구가 진행되어야 할 것이다.

Keywords