소비자 선호형태 창출 프로세스에 관한 연구

A Design Process to Generate Consumers' Preference Form

  • 김태호 (전북대학교 산업디자인 학과) ;
  • 홍정표 (전북대학교 산업디자인 학과) ;
  • 양종렬 (전북대학교 산업디자인 학과) ;
  • 오해춘 (전북대학교 산업디자인 학과)
  • 발행 : 1998.08.01

초록

소비자니즈를 충족시킬 수 있는 제품을 디자인하기 위해서 시장의 구조와 소비자 욕구를 철저히 반영할 수 있는 객관적이고 정량적인 데이터를 얻을 수 있는 새로운 디자인 프로세스 개발과 이를 위한 통계분석방법 및 소프트웨어 이해와 사용이 절실히 요구된다. 그러나 현재 디자인 단일 목적을 위해 만들어진 제품디자인 접근방법의 개발이 미흡하고 활발하지 못해 본 연구에서는 기존의 문헌고찰과 연구된 내용을 토대로 제품디자인 프로세스를 제안하고 각 단계별로 소비자선호 형태 창출을 효과적으로 이루어질 수 있도록 최적의 접근체계를 구축키 위한 새로운 방법을 제안하여 객관성을 확보하고 디자인에 대한 신뢰성을 확보하여 소비자 지향적 디자인 개발을 할 수 있도록 하였다. 본 연구를 이용하여 디자인 관련 산학 전 야의 디자인 수행 시 이론적 체계형성에 대한 디자인을 개발할 수 있으며 소비자 지향적 디자인 개발을 통해 디자인 경쟁력을 강화시킬 수 있을 것이다. 또한 본 연구의 타당성을 높히기 위해 실제 상황에서 여러 제품을 대상으로 사례연구 및 검토가 필요하며 정상적인 부분인 소비자 인지차원을 정확히 측정하기 위한 척도 및 조사기법의 개발이 필요하다.

It's required to develop new design process which reflects objective and quantative data of real market structure and consumers' demand and to understand, use statistical packages and softwares for it in order to make a product design which can satisfy consumr's needs. Product design approachs have, however, merely focused on simple methods of design and have not been improved much so far with regards to customer-oriented design. Therefore, This study aims to help customer-oriented product design with validity and reliability by suggesting successful product design process based on reviewing existing literatures and by providing each steps of design process with optimal approaches reflecting consumers' preference. The results of this study may provide all design related fields with theoretical framework of successful design process and may reinforce competitive ability of design with the development of customer-oriented design process. We need to verify vality of this study by doing some case studies with various products in real market situations and need to develop measurements and survey methods to measure exact customers' perception dimensions.

키워드