Archives of design research (디자인학연구)
- Volume 11 Issue 2
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- Pages.203-213
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- 1998
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- 1226-8046(pISSN)
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- 2288-2987(eISSN)
Design of cultural products for the promotion of Korean cultural image - Focuseed on application by traditional Korean patterns -
한국적 문화이미지 고양.확대를 위한 문화상품 개발 - 전통문양의 활용을 중심으로 -
Abstract
The forthcoming twenty-first century is at the mercy of information and culture. A quality of humanlife is under the control of a cultural level. A nation's creative culture and a cultural level represent all things about the nation; and a national image, as a whole result of culture, is enormously influential. This new era of culturalism gives us a significant responsibility for getting ready for the late industrial society by practically harmonizing rationality of modem culture with conception of traditional culture. Industrializing culture and culturalizing industry will be the most important strategy for existence in these days of borderless international competitiveness. Cultural products which is containing a nation's own culture can not only enhance the national image, but also become high value-added industry. While general products are developed for the purpose of convenient and practical use, cultural products are created with the intention of informing international society about a nation or a region. In order to confront with a global market system and a change of cultural environment, it is necessary to create a proper design with cultural inheritance for modem likes and senses, to produce the design on a commercial scale, and to strengthen its competitiveness on international markets. In order that a commodity is born, distributed throughout markets, and delivered to a final consumer, it is essential to understand complicated process such as development, distribution and marketing of products and to systematize each part. Although we should not neglect any part, a political and systemical plan or a distributional and marketing idea will be beside the point in this article. This article presents importance of traditional patterns as a Korean cultural image, and it shows the process of designing and developing products in order for traditional patterns to be utilized for products effectively. I expect that concrete activation and systematization for those works can be carried out successively.
다가오는 21세기는 정보와 문화가 지배하는 시대이다. 인간의 삶의 질은 문화의 수준에 의해 좌우된다. 이러한 시대에는 한 나라의 독창적인 문화와 문학적 수준이 그 나라의 모든 것을 대변하게 될 것이며 문화의 총체적인 결과물이라고 할 수 있는 국가 이미지는 막대한 영향력을 행사하게 된다. 이같은 문화주의 시대의 도래는 근대문화의 합리성과 전통문화의 개념을 어떻게 실질적으로 조화시켜 후기산업사회를 맞이해야 할것인가라는 중요한 과제를 던져주고 있다. 이른바 문화의 산업화와 산업의 문화화는 국경없는 국가 경쟁시대에 무엇보다 중요한 생존 전략이 될것이며 한 나라의 독특한 문화가 배어있는 문화상품은 그 나라의 이미지 선양은 물론 고부가가치 산업으로 부상할 수 있다. 일반상품이 편의성, 실용성을 우선 조건으로 개발된다면 문화상품은 문화와 기술 창조력의 척도가 되는 것으로 한 나라나 한 지역을 국제 사회에 인식시키는 실체가 된다. 이러한 국제시장 질서와 문화환경 변화에 대응하기 위해서는 독특한 문화유산을 바탕으로 하여 현대적 기호와 감각에 적합한 디자인을 개발하고 이를 상품화하여 국제경쟁력을 강화해 나갈 방안이 절실하다. 하나의 상품이 탄생하여 시장에 유통되고 최종 수요자에게 도달하기 위해서는 상품의 개발과 유통·판매라는 여러 복합과정에 대한 이해와 각 분야의 시스템화가 필수적이며 또한 어떠한 영역도 소홀할 수는 없겠지만, 본 고에서는 이에 대한 정책·제도적 대안이나 유통과 마케팅적 관심은 논외로 한다. 본 고는 한국적 문화이미지로서 전통문양이 차지하는 비중과 이것이 문화상품이라는 형태로 구체화되는-전통문양이 상품에 효과적으로 활용될 수 있는 상품디자인·개발 과정을 제시하는 것이다. 따라서 이를 바탕으로 한 제도적 장치와 구체적 활성화 방안이 후속적으로 전개되길 기대한다.