담론으로서의 기호표현 - 광고의 은유적 표현을 중심으로 -

SIGN OF ADVERTISING DESIGN - FOCUSED ON METAPHORICAL EXPRESSION -

  • 이지은 (국립중앙박물관 디자인연구실) ;
  • 김지현 (한성대학교 산업디자인과)
  • 발행 : 1998.05.01

초록

뉴 미디어를 비롯한 신문지상과 TV에서 날마다 쏟아있고 있는 정보의 확산은 점차로 소비자의 의식을 새로운 가치관으로 이끌어가고 있으며 또 소비적 성향을 그 제품이 주는 실용성이나 경제성이라는 가치보다는 감성적 욕구로서의 기호 가치로서 제품의 가치를 인식하게 하고 있다. 가치관과 의식의 변화는 디자인에 많은 변화를 초래했는데 그 변화를 살펴보면 획일적이고 일방적이었던 모던 시대의 디자인에서 다의적이고 다중 적으로, 상품 소비에서 기호 소비 또는 이미지 소비로 물건의 외면 성, 현시성에 대립되는‘상품의 내면화’를 추구하게 되었으며, 유행 위주의 대중 소비에서 개성 중심의 개인 소비 성향으로서 변화이다. 이것은 기호 소비자의‘디자인 의미 해독’범위가 다양해지고 있음을 의미한다. 기호는 담론(discourse)을 옮기는 커뮤니케이션의 형태이며 담론은 의미 생성자와 의미소비자간의 커뮤니케이션에 관한 것을 말한다. 이 논문에서는 담론으로서의 기호 표현을 살펴보는 첫 단계로 광고의 기호 표현을 통해 직접적 표현의 경우, 은유적 표현의 경우로 나누어 생각해 보았다. 그리고 그 중 포스트모던의 성향을 표현하기에 적합하다고 판단되는 은유적 기호 표현에 대해서 좀더 깊이 있게 분석해 보고자하였다.

Information is the most important rather then wealth in the information age. According to propagation of the information by new media, this era is called communication innovation age. And away of thought and life style as well as a society system are changing. Propagation by newspaper and TV as well as new media makes new view on value of consumers, and they recognize propensity to consume as needs from emotion rather than economical value. Changes of thoughts make lots of innovation:from one side, modern design to multi-meanimg design, from consuming of products to consuming of the image, from outer object to inner object, from consuming by mass to consuming individually by fashion. It means the possibilities that a meaning could be interpreted variously. Sign is a configuration for communication with discourse, which is the communication between meaning maker and meaning solver. In this study, various expression of sign in advertising were divided into direct expression and metaphoritical expression which was analysed deeply because it was recoquized as proper expression methed in postmodem design.

키워드