디자인학연구 (Archives of design research)
- 제11권1호
- /
- Pages.161-172
- /
- 1998
- /
- 1226-8046(pISSN)
- /
- 2288-2987(eISSN)
WWW를 활용한 기초디자인교육에 관한 연구
A Study on the Basic Design Education Using WWW
초록
컴퓨터 산업의 진보는 우리사회에 많은 발전을 가져왔다. 교육매체의 변화도 그 중의 하나라고 할 수 있다. WWW를 이용한 교육은 강력한 원격교육의 형태로 인식되고 있으며. 다른 교육방법에 비하여 그 활용형태도 다양화 될 수 있다. 또한 컴퓨터는 교육매체 외에도 정확성과 신속성으로 인하여 디자인작업에도 유용하게 사용된다. 네트워크 기술과 결합된 컴퓨터 그래픽스는 창의력 작업에 사용될 수 있으며, 자원의 공유와 협동작업이 용이하게 이루어질 수 있으며, 자원의 공유와 협동작업이 용이하게 이루어질 수 있다. 본 연구에서는 컴퓨터그래픽스 교과와 타 교과간의 상호보완 관계를 갖을 수 있도록 하는데 초점을 맞추고 있다. 우선 기초디자인교육에서의 컴퓨터 그래픽스활용을 중심으로 WWW을 통한 사례연구를 실시하여 다음의 4가지 결과를 얻었다. WWW의 가상전시공간을 활용하여 이루어진 컴퓨터그래픽스 활용 기초디자인교육은 아이디어의 변형이 용이하며, 학습자중심의 진행이 이루어졌으며, 학습자들간의 상호작용이 활성화되었고, 결과물에 치우치지 않고 중간단계의 직업을 평가에 이용할 수 있다는 장점이 있었다. 이 방법 역시 기존의 교육방법과 같이 단점을 가지고 있다. 그러나, WWW를 활용한 교육은 기존의 교육의 결함을 보완해주는 도구로 사용될 수 있을 것이다.
The evolution of computing environments caused various dharges in our society. The change cj instruction media is one of these effects. WWW using network techndogy is regarded as a pov.powerful tool for rerrote instruction. The methods of utilizing network technologies in design instrudion and design process rould be diversified comparing with those of other general instruction. Computer graphics has been regarded as a very use!u design tool for its accuracy and rapidty. Network can help us to do creative work using cornplter graphics. The merits of this technology are sharing resources and rraking it easy to roIlaborate. Recent cxxnputer graphics instruction has some defects in oontents and methods. The oontents have a weak relationship with other industrial design subjects. From above, the purpose of this thesis is to use computer graphics and netv.urk technology for supporting basic design instruction. Virtual gallery using WWW can be a cyberspare v.tlere the evaluation of results and the exchange of information take plare. This tool makes it easier to oomrunicate and oollaborate with dassmates. A casestudy-Composition with basic objectswas exea.rted by individual for distributed asynchronous rmde. The results of this thesis are summarized for four factors. Rrst, it was easy to transform idea. Serond, student-oriented working was performed. Third, interaction among students was activated. Fourth, not only final results, but also midterm results was oonsidered for evaluation. These methods also have problems as rerent instruction methods, but it rould be used as a instruction tool to compensate for existing instruction methods.