인터넷에서의 뉴멀티미디어 디자인 개발에 관한 연구 - 색채를 중심으로 -

The research of new multimedia design development on Internet - Focus on the color -

  • 류성현 (기전여자전문대학 산업정보디자인 학과) ;
  • 신계옥 (청주전문대학 산업디자인과) ;
  • 이은주 (충청대학 멀티미디어과) ;
  • 이현주 (연세대학교 생활과학대학)
  • 발행 : 1998.05.01

초록

최근 폭발적으로 늘어나는 인터넷 웹사이트들은 우리에게 새로운 형태의 시각정보를 제공하고, 지역을 초월한 세계 여러 나라와 정보를 교환할 수 있는 창구 역할을 하고 있다. 이러한 인터넷을 통한 정보는 컴퓨터 모니터 상에서 화소로 표시되며 전통적인 인쇄매체와는 달리 다양한 플랫폼을 통해서 보여진다. 인터넷 웹사이트의 초기화면(홈페이지)은 하부구조를 갖지 않는 첫째 장 전체를 의미하는 것으로 타이틀과 아이콘, 내용, 심볼, 주소, 배너광고 등으로 이루어지며 그래픽 적인 처리와 기획 력, 내용 등을 고려하여 제작하게 된다. 또한 홈페이지를 구성하는 레이아웃, 서채, 색채 등의 그래픽 적인 요소는 전체 이미지를 결정하는 시각적 표현이 되므로 중요하게 다루어지고 있다. 본 연구는 인터넷상의 웹사이트 홈페이지를 각 분야에서 무작위로 추출하여 홈페이지에서 보여지는 색채분야, 즉 색채 팔레트 및 바탕과 텍스트의 색채관계를 연구 분석하였다. 이러한 홈페이지 제작상의 그래픽 적 해결방법은 다분히 주관적이고 이에 따른 반응도 다양할 수 있으나, 새로운 미디어에 관한 객관적인 분석 자료로서 참고가 될 수 있으며, 또한 인터넷상에서 적용되는 그래픽의 특성과 Graphical User Interface를 바탕으로 한 디자인을 구성 기획하기 위한 기초 자료로서 활용할 수 있다.

Recently, rapidly increa~ing internet Websites are providing us with the new kinds of multimedia infonnations without borders acting as the center for exchanging informations. Such new media infonnations through the internet passes infonnations via light on the monitor and provides the various infonnations, with the differentiation from the traditional printing media, it can be searched with electronic commands in limited space. In the process of adapting the new technologies, new media has successfully responded to the fast change and the development of its needs by experiencing the trials and errors, steadily establishing the stable position with its new infonnation transferring and exchanging methods. The representative hompage of websites of information lransfonnations means the first page containing no lower directories and consist of titles, icons, symbols and addresses and can design them in consideration of graphical process, planning, contents and others. Such hompages are very important since the graphical images shows its visual expressions deciding the total meanings of the hompages. In this research, we have analyzed the relationships between its overall colors and text colors from randomly picked hompages of websites in the internets of various areas. Generally, the homepages are designed with graphical expressions in personal way and the feedbacks and responses of such may differs, but this can be used as reference materials for the analysis of new media in objective way. Also, it can be used as the base informations for arrangement and planning of designs with the characteristics of graphics and Graphical User Intertilces in the backhlfound which are implemented over internet.

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