A Study of Contents's Effect on Intercultural Communication

콘텐츠가 문화커뮤니케이션에 미치는 영향

  • Published : 1998.05.01

Abstract

The movie, (Jurassic Park) made by ultramodern Computer Graphics has earned 100 million dollors admission fee in 9 days after opening release and has earned 3000 million dollors that add direct income to relative field income composed by fancy industry, theme park, and so on. If you compare the income with hollywood movies with ours total amount of export, you will know the contents industry scale Many countries weight on contents industry in national supports movies, now. All image softwares that have same target movies, computer game, animation, etc. compress to contents to entertainment and was expected to secure the superiority on the 21th ultramodern media industry. The one have hegemony 21th information period if how much have the contents by the dizital broadcasting. But meaning of intercultural communication play on important part more value of contents than value of political and economical aspect.

최첨단 컴퓨터 그래픽을 이용한 영화 (쥬라기 공원)은 직접적인 영화 수입외에 팬시, 테마 파크 등 관련 분야의 수입을 합쳐 30억 달러에 달하는 수입을 올렸다. 이렇듯 엄청난 고부가가치 산업인 콘텐츠의 대표격인 헐리우드 영화의 수입액을 우리나라 작년 수출총액과 비교해 보면, 콘텐츠 산업의 규모를 가히 짐작할 수 있게 된다. 그 결과 많은 국가들이 콘텐츠 산업을 육성하는데 많은 비중을 두고 있다. 재미라는 동일한 목표를 가진 영화, 컴퓨터 게임, 애니메이션 등이 콘텐츠라는 말로 압축되면서 모든 이미지 소프트웨어들은 21세기 미디어 산업에서 우위를 확보할 것으로 기대된다. 그러나 정치, 경제적으로 우위를 확보하고 있는 국가들에서 만들어진 콘텐츠는 단순한 정보와 흥미를 넘어, 그 콘텐츠 속에 내포되어 있는 문화의 전달, 즉 정신문화의 전달이라는 측면이 더 부각되어야 할 것이다.

Keywords